محمد حاتمی
08 دی 1402

راهنمای کامل تصمیم گیری موثر در زندگی

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

تصمیم گیری موثر

عواملی که تصمیم گیری موثر را شکل می دهند

ممکن است فکر کنید که اغلب به طور مستقل و در لحظه و با ذهنی روشن و هدفمند تصمیم می گیرید. با این حال، این به ندرت اتفاق می‌افتد. تصمیماتی که در طول روز می گیرید به شدت به ارزش های اصلی، باورها، فرابرنامه ها و قوانین روانشناختی شما بستگی دارد. علاوه بر این، آنها به شدت تحت تأثیر تمایل شما برای ارضای نیازهای شش گانه انسانی و وضعیت عاطفی کنونی است که در حال تجربه آن هستید. و سپس همتایان شما هستند. همه این افراد و منابع اطلاعاتی در سطح ناخودآگاه آگاهی شما را تحت تأثیر قرار می دهند. بنابراین آنها تأثیر قابل توجهی بر روند تصمیم گیری موثر شما دارند. علاوه بر این، تصمیمات شما تحت تأثیر عوامل زیر باشید:

  • سؤالاتی که معمولاً از خود می‌پرسید.
  • خاطرات گذشته
  • تصمیمات قبلی
  • تجربیات

به عنوان مثال، بیایید بگوییم که در طول یک ماه، با گروه جدیدی از دوستان با علایق، عقاید و عقاید مختلف شروع به معاشرت کردید. در این دوره شما همچنین در یک مسیر شغلی جدید کار در یک صنعت متفاوت را شروع کردید. شما همچنین شروع به خواندن کتاب هایی در مورد موضوعاتی کردید که قبلاً هرگز نخوانده اید. شما برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنید که قبلاً کنجکاوی شما را برانگیخته بود.

بنابراین همانطور که می بینید، تصمیمات شما آنقدر که به نظر می رسد مستقیم نیستند. آنها تحت تأثیر عوامل مختلفی هستند که از منابع مختلف ناشی می شوند. و همه اینها بسیار مهم است زیرا ایجاد تغییرات در هر یک از این “عوامل” می تواند به طور قابل توجهی بر انتخاب ها و تصمیماتی که در طول روز می گیرید تأثیر بگذارد.

ارزش ها اولین گروه اثرگذار بر تصمیم گیری موثر

با در نظر گرفتن همه موارد فوق، آیا فکر نمی کنید که در طول یک ماه روند تصمیم گیری شما به شدت تغییر کند؟ البته این کار را خواهد کرد. البته ممکن است در همه زمینه‌های زندگی شما به شدت تغییر نکند، اما با شروع از راه‌های کوچک، و سپس گسترش دادن به چیزهای دیگر، مطمئناً ممکن است در طول زمان با ایجاد باورها، عادات جدید و بازسازی ارزش‌ها و اولویت‌های اصلی‌تان اهمیت پیدا کند.

به این ترتیب، زندگی شما تغییر خواهد کرد و سرنوشت شما اکنون متفاوت خواهد بود. بنابراین، اگر می خواهید تصمیمات خود را تغییر دهید، باید با انجام تنظیمات لازم برای کمک به تشویق دیدگاه جدیدی از واقعیت، شروع کنید. با این حال، برداشتن گام‌های لازم برای تغییر زندگی‌تان نیازمند یک تصمیم موثر در حال حاضر است.

اتخاذ تصمیمات موثر چگونه است

یک تصمیم موثر، تصمیمی است که انعطاف پذیر باشد. گزینه هایی را در اختیار شما قرار دهد. منجر به تجربیات جدیدی شود که به شما کمک می کند درباره خود و شرایط فعلی خود بیشتر بدانید. این تصمیمی است که شما را تشویق می کند تا برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود اقدام گسترده ای انجام دهید.

با گذشت زمان، همانطور که به تصمیم گیری های موثر ادامه می دهید، شروع به ایجاد عادات ذهنی می کنید که ارزش هر عمل را افزایش می دهد. این در نتیجه به شما کمک می کند تا از محیط اطراف خود آگاه تر شوید. همانطور که آگاهی شما افزایش می یابد، طبیعتاً در تشخیص فرصت های بالقوه ای که به شما امکان می دهد تصمیمات مؤثرتری در آینده بگیرید بهتر می شوید. برای تصمیم گیری موثر، باید یک فرمول چهار مرحله ای را دنبال کنید.

مرحله 1: آنچه را که می خواهید روشن کنید

اولین قدم شما این است که به وضوح نتیجه مورد نظر خود و چیزهایی که برای رسیدن به این نتیجه لازم است را درک کنید. از خودت بپرس:

  • دوست دارم چه کار کنم؟
  • نتیجه مطلوب من چیست؟
  • به طور خاص دوست دارم به چه چیزی برسم؟
  • برای رسیدن به این نتیجه چه چیزی ممکن است مورد نیاز باشد؟
  • چگونه باید تلاش هایم را اولویت بندی کنم؟

دانستن نتیجه مهم است زیرا به هدایت تمام تلاش های شما به سمت یک هدف کمک می کند. و زمانی که تمام تلاش های شما در یک راستا باشد، طبیعتا تصمیمات موثرتری در طول روز خواهید گرفت.

تصمیم گیری موثر

مرحله 2: برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود اقدام گسترده ای انجام دهید

اکنون زمان آن فرا رسیده است که اقدامات گسترده ای را انجام دهید. شما به سمت نتیجه دلخواه خود حرکت کنید.

وقتی کاملاً نمی دانید چگونه به مقصد مورد نظر خود برسید، به راحتی کمی بلاتکلیف شوید. با این حال، آنچه در اینجا مهم است این است که شما اولین قدم را بردارید. در واقع هر قدمی بردارید که شما را کمی به مقصد نزدیکتر کند. چیزی که متوجه خواهید شد این است که پس از برداشتن اولین قدم، وضوح ذهنی بیشتری در مورد مرحله بعدی بعد از آن، و سپس مرحله بعد از آن، و غیره خواهید داشت. “و “یادگیری”، و با تجربه و دانش، خرد به دست می آید که بدانیم در آینده چه کاری باید انجام دهیم.

مرحله 3: نتایج خود را اندازه گیری کنید

همانطور که برای نتیجه دلخواه خود اقدام می کنید، حتماً نتایج خود را اندازه گیری کنید.

شما باید همیشه مراقب باشید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند. صرفاً هیچ فایده ای ندارد که کاری را به مدت طولانی اشتباه انجام دهید. شما زمان گرانبها را تلف می کنید و حتی ممکن است مجبور شوید به عقب برگردید و کارها را دوباره از نو انجام دهید. با این حال، برای اندازه گیری پیشرفت خود، ابتدا باید مشخص کنید که دقیقاً چه چیزی را اندازه گیری خواهید کرد. از خودت بپرس:

  • چگونه می توانم بفهمم که آیا در حال پیشرفت به سمت هدفم هستم؟
  • چگونه به طور خاص این پیشرفت را اندازه گیری خواهم کرد؟
  • چگونه بفهمم که به هدفم رسیده ام؟

هرچه وضوح بیشتری در مورد نحوه اندازه گیری چیزها داشته باشید، تصمیمات بهتری در طول سفر خود به سمت نتیجه دلخواه خود خواهید گرفت.

مرحله 4: در تصمیم گیری و اقدام انعطاف پذیر بمانید

همانطور که برای رسیدن به هدف خود تلاش می کنید. همه چیز همیشه آنطور که انتظار می رود پیش نمی رود. بنابراین باید همیشه در تصمیمات و اقدامات خود انعطاف پذیر باشید. با این حال، همیشه باید نتایج بلندمدتی را که دوست دارید به دست آورید، در ذهن داشته باشید. از خودت بپرس:

  • برای رسیدن به چه نتایجی تلاش می کنم؟
  • در حال حاضر چه کار می کنم؟
  • آیا کاری که در حال حاضر انجام می دهم مرا به این نتایج نزدیک می کند؟
  • آیا این مدبرترین و بهینه ترین راه برای انجام این کار است؟
  • در عوض چه کاری می توانم انجام دهم تا به نتایجی که می خواهم سریعتر برسم؟

در طول این سفر، مسیر شما ممکن است تغییر کند. ممکن است لازم باشد مسیر خود را به طور موقت تغییر دهید. با این حال، هدف شما احتمالا همیشه یکسان خواهد بود. و این هدف است که شما را بدون توجه به اینکه چقدر از مسیر منحرف می شوید، در مسیر نگه می دارد. علاوه بر این، همیشه باید فکر کنید و تغییرات کوچکی انجام دهید. روی کارها استراحت نکنید به روش هایی فکر کنید که می توانید کارها را بهبود ببخشید و تصمیمات بهینه تری بگیرید که به شما کمک می کند نتایج خود را سریعتر به دست آورید.

موانع تصمیم گیری موثر

موانع تصمیم گیری موثر

قبل از بررسی جزئیات فرآیند تصمیم گیری، مهم است که به خاطر داشته باشید که تصمیم گیری موثر همیشه آسان نیست. تله های زیادی وجود دارد که ممکن است فرد در آن بیفتد، که می تواند بلافاصله تمام تلاش های شما را تضعیف کند و به سرعت شما را به بیراهه بکشاند. برای مثال:

  • زمان بندی ضعیف و/یا اشتباه محاسبه شده.
  • گوش دادن به یک منبع برای تمام اطلاعات شما.
  • تجربه خود را بیش از حد احساس می کنید.
  • اندیشیدن بیش از حد به وضعیت
  • نادیده گرفتن گزینه ها یا فرصت ها.
  • عدم آگاهی و وضوح.
  • نشان دادن عدم تعهد به پیگیری.
  • بیش از حد برآورد کردن زمان لازم برای انجام کاری.
  • بیش از حد بها دادن به تجربه، منابع، دانش یا توانایی خود.
  • ترس از تصمیم اشتباه.

همه این موارد موانعی هستند که می توانند بر تصمیماتی که در طول روز می گیرید تأثیر منفی بگذارند. با این حال، آنها اجتناب ناپذیر نیستند. در واقع، هر مانعی که در این لیست وجود دارد را می توان با موفقیت برطرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.