محمد حاتمی
17 مهر 1402

تکنیک سوال معکوس برای تصمیم گیری بهتر

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

شما در یک جلسه هستید، درباره یک ابتکار مهم بحث می کنید و بر اساس اهداف، گزینه ها، حقایق و نظرات تصمیم می گیرید. قبل از تصمیم گیری نهایی، چه مقدار زمان برای تصمیم گیری های بعدی یا مهم تر از آن بحث در مورد گزینه های مختلف و جوانب مثبت، منفی و پیامدهای احتمالی هر گزینه صرف کنید؟ به عبارتی

در جلسات، قبل از تصمیم گیری نهایی، چقدر زمان باید برای تصمیم گیری های بعدی در مقابل بحث در مورد گزینه های مختلف صرف کنید؟

مدتی هست که قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد مسائل مهم، یک سوال می پرسیم. این سوال لزوماً روند تصمیم گیری را تسریع نمی کند، اما به طور کلی یک تصمیم بهتر را تضمین می کند. اغلب باعث صرفه جویی در زمان، پول و درد دل در طولانی مدت می شود.

تکنیک سوال معکوس در جهت ارتقا تصمیم گیری

من پس از کار روی تیمی که زمان بسیار کمی را صرف بحث در مورد گزینه‌ها، تصمیم‌ها یا پیامدها می‌کردند، این سوال را مطرح کردم. رهبر اون تیم یک شعار داشت: «ما همیشه می‌توانیم از هر تصمیمی خلاص شویم، پس بیایید زمان زیادی را برای مشورت تلف نکنیم». این منجر به تصمیمات بسیار بد شد. زمان زیادی برای اجرای یک تصمیم ضعیف، سپس درک حماقت و صرف زمان بیشتر برای باز کردن آن تصمیم و انجام کار جدید صرف شد.

همچنین منجر به فرسودگی شغلی و گردش مالی بالا شد. فلسفه‌ای که برای ساده‌سازی تصمیم‌گیری و صرفه‌جویی در زمان در نظر گرفته شده بود، در واقع به خلاف آن منجر شد.

تکنیک سوال معکوس

اغلب اوقات، صرف چند دقیقه بیشتر (یا ساعت‌ها برای تصمیم‌گیری‌های واقعاً بزرگ) در بحث عمیق‌تر در مورد گزینه‌ها، مزایا و معایب و پیامدهای احتمالی این گزینه‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه بسیار می‌شود. این کار باعث فرسودگی افرادی که باید تصمیم را اجرا کنند می شود. این یک اتلاف وقت، پول و استعداد انسانی بود. من عهد کردم که هرگز این کار را نکنم.

مشکلات در تصمیم گیری گروهی

سوالی که من استفاده می کنم؟ “چه چیزی ممکن است اشتباه باشد (اگر این گزینه را انتخاب کنیم)؟” این سوال به خوبی جواب داده است. زیرا به برخی از مشکلات در تصمیم گیری گروهی می پردازد:

  • مردم باید متفاوت فکر کنند. آنها باید فراتر از فکر کردن در مورد اینکه چه چیزهای خوبی از تصمیم گیری به روشی خاص حاصل می شود، فراتر بروند. تا اینکه چه جنبه های منفی بالقوه یا پیامدهای ناخواسته این گزینه/تصمیم ممکن است باشد.
  • همه باید در مورد جوانب مثبت و منفی فکر کنند. حتی شخصی که این ایده است باید به نکات منفی بالقوه فکر کند.
  • این باعث می‌شود همه در بررسی گزینه‌ها و پیامدها شرکت کنند. به کل تیم کمک می‌کند تا تصمیم را درک کنند تا به طور کلی به خرید آن تصمیم و اجرا کمک می‌کند.
  • غالباً شخصی در اتاق است که پشت نتیجه گیری/تصمیمی نیست که تیم به آن می رسد. این به آنها اجازه را می دهد تا نکات منفی را که می بینند ذکر کند. اغلب آنها به چیزی اشاره می کنند که هیچ کس دیگری به آن توجه نکرده است.
  • خیلی اوقات، وقتی یکی از اعضای تیم چیزی را ذکر می کند که ممکن است اشتباه پیش برود. یکی دیگر از اعضای تیم به این دلیل صدا می زند که می داند چگونه از بروز آن مشکل جلوگیری کند یا در صورت بروز مشکل چگونه آن را برطرف کند.

اگر رهبر هستید، استفاده از این سوال جسارت می خواهد. زیرا به روشی جدید، که شامل به چالش کشیدن ایده های شما می شود، مردم را به فرآیند تصمیم گیری دعوت می کنید. با این حال، اغلب تیم کلی را قدرتمندتر و درگیر می کند. همچنین ممکن است کمی زمان بیشتری طول بکشد تا به نتیجه گیری در مورد تصمیم برسید. به طور کلی منجر به تصمیم بهتر و اجرای روانتر می شود. زیرا شما واقعاً مسائل را پوشش داده اید و حقایق و نظرات را به اشتراک گذاشته اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.