محمد حاتمی
13 بهمن 1402

چگونه مهارت های تصمیم گیری را توسعه دهیم؟

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

افزایش مهارت تصمیم گیری

مهارت های تصمیم گیری خوب چی هستند؟

در این مقاله در مورد چگونگی توسعه مهارت های تصمیم گیری خوب و اهمیت انتخاب های مطمئن بحث خواهیم کرد. ما در دنیای شلوغی زندگی می کنیم و باید به طور منظم تصمیمات زیادی بگیریم. برخی از تصمیم‌ها را خیلی سریع می‌گیریم، در حالی که برای دیگران سخت و طولانی عذاب می‌کشیم.

تصمیماتی که می گیرید بر همه جنبه های زندگی شما از شغل و امور مالی گرفته تا ازدواج و وضعیت زندگی شما تأثیر می گذارد. نحوه تصمیم گیری شما یکی از عوامل اصلی است که چقدر به سرنوشت خود پی خواهید برد.

1) به تصمیمات خود توجه کنید

شروع به توجه به تصمیماتی که به صورت روزانه می گیرید، یک نکته ضروری برای توسعه مهارت های تصمیم گیری خوب است. روی تصمیماتی که می‌گیرید تمرکز کنید و روی اثرات و پیامدهای آن تمرکز کنید. یاد بگیرید که چه چیزی همانطور که انتظار می رفت کار کرد و چه چیزی نشد. توجه داشته باشید و فکر کنید که فردا چگونه می تواند به شما در گرفتن تصمیمات مشابه اما جدید کمک کند. برقراری ارتباط بین تصمیم گیری ها و پیامدها، مهارت تصمیم گیری خود را توسعه می دهید.

2) ترس خود را از گرفتن تصمیمات بد غلبه کنید

قرار دادن فکر بیشتر در تصمیمات مهم برای توسعه مهارت های تصمیم گیری خوب یک استراتژی طبیعی است، اما مشکل زمانی به وجود می آید که ما خیلی دور برویم و شروع به ترس از فرآیند تصمیم گیری کنیم. امکان گرفتن یک تصمیم اشتباه یا بد چیزی است که ما دائماً نگران آن هستیم، تا جایی که در نهایت هیچ تصمیمی نگیریم یا از ترس شکست به سراغ امن ترین گزینه می رویم.

از تصمیمات بد نترسید. سریعترین راه برای یادگیری این است که چیزی را امتحان کنید و شکست بخورید. این است که ما یاد می گیریم و اغلب انتخابی کمتر از بهینه بهتر از انتخاب نکردن است. ما از شکست ها بیشتر یاد می گیریم تا موفقیت ها. آن شکست ها را در آغوش بگیرید و از ترس گرفتن تصمیم های بد دست بردارید. برای دیدی عمیق تر در مورد چگونگی توسعه مهارت های تصمیم گیری خوب با رویکردی مناسب، مقاله تصمیم گیری درست بدون ترس از تصمیم گیری را بررسی کنید.

مهارت های تصمیم گیری

3) تصمیم گیری سریعتر با استفاده از تایمر

ما هر روز تصمیمات زیادی داریم. در عصر اطلاعات ما، ما باید بیشتر از همیشه پردازش کنیم و انتخاب کنیم. توانایی در تصمیم گیری سریعتر یک مهارت مفید برای داشتن و پرورش است. تصمیم گیری سریعتر اعتماد به نفس را القا می کند. این نشان می‌دهد که ما می‌دانیم داریم چه کار می‌کنیم و مجبور نیستیم در انتخاب‌هایمان بیش از حد فکر کنیم یا حدس دوم بزنیم.

در حالی که این یک ویژگی مهم برای هر کسی است. به ویژه اگر در یک موقعیت رهبری هستید، بسیار مهم است. ابزار تصمیم گیری سریع شما به اندازه یک تایمر آشپزخانه جذاب نیست. یک تایمر 60 ثانیه ای تنظیم کنید و تصمیم خود را در این چارچوب زمانی بگیرید. همانطور که تصمیم گیری شما بهبود می یابد، می توانید زمان را در فواصل 5 ثانیه ای کوتاه کنید تا زمانی که تصمیم گیری در یک کلاه راحت باشید. اگر 60 ثانیه بسیار ترسناک به نظر می رسد، یا برای یک تصمیم پیچیده به کمی زمان اضافی نیاز دارید، 5 دقیقه یا حتی 15 دقیقه را امتحان کنید. این ابزار عالی است که روش تصمیم گیری شما را تغییر می دهد و به شما کمک می کند تا مهارت های تصمیم گیری خود را توسعه دهید.

4) به احساس درونی خود اعتماد کنید

یکی دیگر از راه‌های عالی برای تصمیم‌گیری سریع این است که با حس ششم خود پیش بروید. چیزی که ما معمولاً از آن آگاه نیستیم، همه چیزهایی است که در ناخودآگاه در حال وقوع است. در حالی که ما مشغول خوردن ناهار هستیم. ناخودآگاه ما اطلاعات مربوط به آخرین پروژه کاری را به هم می ریزد.

این چه ارتباطی با شهود دارد؟ ناخودآگاه در آن شهود که دارید بیرون می آید. شروع به اعتماد به آن حس ششم کنید. هر روز غروب بررسی کنید که با احساس درونی شما چطور پیش رفت و به لطف قدرت ضمیر ناخودآگاه در تصمیم گیری سریع بهتر شوید.

5) از درخواست مشاوره نترسید

ما اغلب احساس می کنیم قبل از اینکه انتخاب نهایی خود را انجام دهیم، خوب نیست که از شخص دیگری راهنمایی بخواهیم. اگر شما چنین احساسی دارید، من شما را تشویق می‌کنم که از مربیان و مشاوران استفاده کنید. پس از همه، چرا نمی خواهید از تخصص افرادی که بینش و تجربه بیشتری دارند استفاده کنید؟ با این اوصاف، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  1. اجازه ندهید آنها تصمیم گیری را برای شما بگیرند. این بهانه ای برای اجتناب از برقراری تماس با خودتان نیست.
  2. آنها مشاور هستند. شما باید اطلاعاتی را که آنها ارائه می دهند را در حساب کاربری خود داشته باشید، اما در نهایت، آنچه را که برای شما در موقعیت خاص شما مناسب است، انجام دهید.
  3. و این مهمترین مورد است. از مشاوران و مربیان فقط برای افزایش گزینه های خود در زمانی که به اندازه کافی ندارید و برای کاهش گزینه ها در زمانی که تعداد زیادی دارید استفاده کنید. به روشی معقول از مشاوره بخواهید، و مهارت های تصمیم گیری خود را بسیار سریعتر توسعه خواهید داد.

6) گزینه های خود را با لیست های موافق و مخالف وزن کنید

تکنیک مورد علاقه من برای انتخاب های خوب حتی در پیچیده ترین موقعیت ها، تهیه لیست های موافق و مخالف است. این روش به‌ویژه زمانی خوب عمل می‌کند که با دو گزینه به همان اندازه یا تقریباً به همان اندازه خوب روبرو هستید و به شما کمک می‌کند گزینه‌های خود را بسنجید و افکار سرگردان را متوقف کنید.

ارتقا مهارت تصمیم گیری

چالش من برای شما در این هفته این است که یک لیست حرفه ای و مخالف را امتحان کنید. با این فرآیند راحت باشید و ببینید که چگونه به شما کمک می کند تا در فرآیند تصمیم گیری خود اطمینان بیشتری کسب کنید. این مهارت تصمیم گیری شما را تا حد زیادی توسعه می دهد.

7) در تصمیم خود مطمئن باشید

اگر می‌خواهید از نردبان شرکت بالا بروید یا مشتریان بهتری جذب کنید، باید به تصمیم‌های خود اطمینان داشته باشید. بسیار مهم است که در انتخاب ها و تصمیمات خود مطمئن باشید. اطمینان به انتخاب های خود به شما کمک می کند کارهای بیشتری انجام دهید.

شما وقت خود را با حدس زدن مجدد و عقب نشینی از تصمیمات خود تلف نمی کنید. شما می توانید به تصمیم خود اطمینان داشته باشید، زیرا با هر اتفاقی جلو رفته اید. این شانس را خواهید داشت که مسائل را اصلاح کنید.

این بسیار بهتر از حدس دوم انتخاب های خود است و به شما کمک می کند تا مهارت های تصمیم گیری خود را توسعه دهید. چه کاری می توانید انجام دهید، از امروز شروع کنید تا اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود و تصمیمات خود ایجاد کنید؟

8) بر خستگی تصمیم غلبه کنید

ما می دانیم که هر تصمیمی که می گیریم انرژی می گیرد و در طول روز خسته می شویم در حالی که تصمیمات خود را می گیریم. مسواک زدن دندان های خود در صبح تصمیمی نیست که باید برای آن عذاب بکشید. این به این دلیل است که شما آن را به عنوان یک عادت ایجاد کرده اید. اکنون برای شما بی دردسر است. شما می توانید تعداد بیشتری از این عادات را ایجاد کنید تا در تصمیم گیری خود برای موارد مهم صرفه جویی کنید.

علاوه بر این، فهرستی از تصمیماتی که باید بگیرید تهیه کنید، آنها را بر اساس سختی ارزیابی کنید. سخت ترین ها را برای صبح خود، زمانی که انرژی بیشتری برای مقابله با آنها دارید، رزرو کنید. می توانید شرط ببندید که این امر مهارت های تصمیم گیری خوب شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد

9) تمرین به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرید

تمرین به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرید. هر چه تصمیمات بیشتری بگیرید، بهتر به آن خواهید رسید. با اجتناب از به تعویق انداختن زمانی که نوبت به انتخاب می رسد، شروع کنید. در عوض، به آن به عنوان تمرین فکر کنید. این فشار را از بین می برد و ممکن است همان چیزی باشد که برای تصمیم گیری نیاز دارید.

بهبود با تمرین چیز خوبی است زیرا به این معنی است که شما می توانید مهارت های تصمیم گیری را از جایی که الان هستند توسعه دهید، فقط تصمیمات آگاهانه تری در طول روز خود بگیرید و استراتژی های بالا را تمرین کنید.

تصمیم گیری خوب نباید سخت و آهسته باشد. این 9 راه برای بهبود تصمیم گیری و مهارت های خود را هر روز یک استراتژی تمرین کنید و مهارت های تصمیم گیری خوب خود را در کوتاه ترین زمان توسعه دهید. شما می توانید یاد بگیرید که به سرعت انتخاب های ایمن داشته باشید. گرفتن تصمیم های خوب به سرعت و با اطمینان یکی از ویژگی های ضروری رهبران و اقدام کنندگان شایسته و مسئول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.