محمد حاتمی
07 بهمن 1402

الگوریتم تصمیم گیری با ریاضیات

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

الگوریتم تصمیم گیری

چطوری با ریاضیات الگوریتم تصمیم گیری بسازید؟

دوست دارم الگوریتم جالبی را به اشتراک بگذارم که از علم کامپیوتر گرفته شده است و می توانید از آن برای کمک به تصمیم گیری های مهم در زندگی خود استفاده کنید. اما ابتدا اجازه دهید صحنه را تنظیم کنم و قبل از ورود به موضوع الگوریتم تصمیم گیری، راجه به مفاهیم اولیه صحبت کنم.

تحقیق یا اقدام؟

تصور کنید با یک تصمیم بزرگ در زندگی روبرو هستید، ممکن است این باشد:

  • کجا دانشگاه بری
  • با کی میخوای ازدواج کنی
  • کدام خانه را باید بخری؟
  • کدام حرفه را دنبال کنی
  • کجا بچه ها را به مدرسه بفرستی
  • و غیره.

یک مبادله رایج در این شرایط بین انجام تحقیقات بیشتر و اقدام است. مزیت تحقیقات بیشتر این است که شما به احتمال زیاد بهترین گزینه را انتخاب می کنید. اگر با متقاضیان بیشتری برای شغل مصاحبه کنید، احتمال اینکه کاندیدای ایده آل را پیدا کنید بسیار بیشتر از این است که اولین فردی را که از درب خانه عبور می کند استخدام کنید.

جنبه منفی تحقیقات بیشتر این است که می تواند منجر به فلج تصمیم گیری شود. ممکن است زمان زیادی را صرف «تفکر» و «تحقیق» در مورد گزینه‌ها کنید. در واقع هرگز کاری در مورد آن انجام ندهید و وضعیت موجود اغلب بدتر از بسیاری از گزینه‌های موجود است. این عدم اطمینان می تواند فلج کننده باشد. به اندازه کافی، ممکن است تا زمانی که زمان مفید برای تصمیم گیری به پایان برسد، آن را به تعویق بیندازید و اکنون گیر کرده اید.

چه کار میکنی؟

چگونه الگوریتم ها می توانند تصمیمات سخت را آسان تر کنند. در این شرایط، که با عدم قطعیت عاطفی مواجه خواهید شد، یک ابزار قدرتمند الگوریتم ها هستند.

الگوریتم ها فرآیندهای مکانیکی هستند که گزینه ای را برای شما انتخاب می کنند. آن‌ها می‌توانند موقعیت‌های پرتنشی مانند این را ساده‌تر کنند. به‌ویژه جایی که ممکن است مستعد عجله کردن در انتخابی عجولانه یا به تعویق انداختن یک انتخاب دشوار با اضطراب باشید. آنها همچنین می توانند عقلانیت عمیق تری را اعمال کنند، زمانی که غرایز شما ممکن است گمراه کننده باشد.

الگوریتم های مختلفی وجود دارد که می توانید هم برای تصمیم گیری و هم برای رسیدگی به بسیاری از مشکلات دیگر در زندگی استفاده کنید.

الگوریتم تصمیم گیری

تصمیم گیری در مورد میزان مناسب تحقیق

این الگوریتم برگرفته از یک مسئله ریاضی است که در ابتدا مسئله منشی نامیده می شد. این مشکل تصور می کند که شما در حال تلاش برای استخدام یک منشی هستید. شما می توانید با هر متقاضی مصاحبه کنید. بعد از هر فرد، باید بلافاصله تصمیم بگیرید که آیا آن فرد را استخدام کنید یا بدون بازگشت به سراغ نفر بعدی بروید.

سوال این است که با توجه به اینکه نمی‌دانید تا زمانی که با آنها مصاحبه نکنید، از چه فرآیندی برای انتخاب بهترین منشی استفاده کنید؟

به نظر می رسد یک راه بهینه ریاضی برای رسیدگی به این مشکل وجود دارد. شما با رد یک سوم اول متقاضیان (از لحاظ فنی 1/e) شروع می کنید. مهم نیست که آنها شگفت انگیز به نظر می رسند یا نه، شما فقط به سراغ بعدی بروید. سپس، هنگامی که مرحله رد شدن را پشت سر گذاشتید، اولین فردی را انتخاب می کنید که از همه افرادی که قبلاً دیده اید بهتر است. این الگوریتم تقریباً 40 درصد مواقع بهترین متقاضی را برمی گرداند.

چگونه می توانید این را در تصمیمات خود اعمال کنید

من و همسرم وقتی تصمیم گرفتیم اخیراً کدام آپارتمان را اجاره کنیم از این رویکرد استفاده کردیم. ابتدا، کل مدت زمان جستجو (حدود سه ماه جستجوی فعال) را تصور کردیم.در ابتدا، به آپارتمان‌ها نگاه کردیم، اما به هیچ یک از آنها بله نگفتیم. ما پس از گذشت یک ماه متوجه شدیم که کیفیت مناسب در محدوده قیمت ما چگونه است. اولین موردی را که واقعاً دوست داشتیم انتخاب کردیم.

تصمیم نهایی خیلی بهتر از پیشنهاد اولیه بود. علاوه بر این، ما از انتظار طولانی برای مکانی که ممکن است هرگز با قیمتی که می‌خواستیم محقق نشود، اجتناب کردیم. این الگوریتم را می توان نسبتاً مستقیماً در مواردی استفاده کرد که باید پیشنهادات را یکی یکی در نظر بگیرید و آنها را رد یا قبول کنید:

  • دوستیابی: آیا برای مدت طولانی در صحنه مجردی حضور داشته اید و نیاز دارید که اینقدر حساس نباشید؟
  • مسکن: باید پیشنهادی بدهید یا منتظر چیز بهتری باشید؟
  • پیشنهادهای شغلی: استخدام شوید یا برای یک معامله بهتر کمی بیشتر صبر کنید؟

البته، واقعیت واقعی به فرضیات دقیق مسئله ریاضی نزدیک نمی شود. بنابراین می توانید آن را بر اساس عوامل دیگر تنظیم کنید:

  • آیا ایده ای از آنچه می توانید از قبل انتظار داشته باشید دارید؟ سپس ممکن است مرحله رد شدن را کوتاه کنید زیرا قبلاً با آگاهی به مشکل برخورد کرده اید.
  • ممکن است کیفیت گزینه های شما در طول زمان، به روشی غیرقابل پیش بینی بالا رود؟ سپس ممکن است بخواهید آن را طولانی کنید تا بیش از یک سوم کل زمان صرف شده شما باشد.
  • آیا توانایی بررسی گزینه های گذشته را دارید (مثلاً شما انتخاب می کنید در کدام کالج شرکت کنید یا در کدام رشته تحصیل کنید)؟ سپس ممکن است بخواهید آن را بیشتر طولانی کنید.

این الگوریتم تنها یک ابزار تفکر برای مدیریت تصمیمات سخت است. در عمل ده ها ابزار دیگر وجود دارد که می توانید برای تصمیم گیری بهتر در مورد سخت ترین انتخاب های زندگی خود از آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.