تلفن و تماس تلفنی یکی از ابزارهای موفقیت در بازاریابی و فروش سازمانی است. بنابراین به عنوان یک متخصص فروش سازمانی باید یاد داشته باشیم که چطور از این ابزار برای دستیابی به اهدافمان استفاده کنیم. اولین نکته در تماس تلفنی به ۱۰ ثانیه اول باز می گردد و در این مدت کوتاه باید بتوانیم به خواسته مان برسیم:
- هیچ گاه صدایتان را بالاتر از طرف مقابل نبرید (Voice).
- با تن صدایتان، توجه آن ها را جذب کنید (Tone).
- به آن چیزی که می خواهید به دست آورید، فکر کنید و احساس کنید که آن را بدست آورده اید ( Attitude).
- از روش های گوناگون مثل نام بردن اسم یا بیان چیزی برای درگیرکردن فرد استفاده کنید (Techniqe).
دومین نکته در بازاریابی تلفنی، منشی است. منشی ها (the gatekeeper) وظیفه دارند که از نگذارند کسی وقت با ارزش مدیرشون رو بگیره و بنابراین همیشه با شما مخالفت می کنند و یا از روش های مختلف سعی می کنند جلو شما رو بگیرند. بنابراین باید بتوانید با تکنیک هایی او را وادار کنید که شما را به هدفتان برساند. معمولا اگر شما بتوانید نکات بخش اول را رعایت کنید معمولا به راحتی به اهدافتان با کمک منشی ها دست می یابید و اگر این مورد رخ ندهد باید به سراغ گام های بعدی بروید. البته قبل از آن برایتان فرآیند نقش منشی را در بازاریابی تلفنی نشان می دهم تا به درک روشنی دست یابید.
در واقع شما می خواهید با کسی صحبت کنید که بتواند بله بگوید بدون تایید گرفتن از دیگران.
نکات طلایی در هنگام روبرو شدن با منشی :
- همیشه در صحبت با منشی کنترل را با سوال پرسیدن در اختیار بگیرید.
- اگر از شما پرسید چه کار دارید؟ بپرسید شما؟ (در واقع مسئولیتش را می پرسید)
- اگر منشی پرسید درباره چی است؟ بگید : حاتمی (فامیل خودتان) هستم.
آقای حاتمی متاسفانه ایشون شما را نمی شناسند. موضوع درباره چی بود؟
معذرت می خوام آیا بهشون گفتین حاتمی از کاوش.
ایشون شما رو نمی شناسند؟
درسته این موضوع مربوط به فلان تاریخه. ممکنه ایشون خاطرشون نباشه. فقط به ایشون بگید.
“به هیج وجه به منشی ها، اطلاعات ندهید. فقط نام”
اگر شما مداومت بدهید، معمولا بعد از سه مرتبه به شخص مربوطه وصل می شوید. در این جور مواقع باید بدانید که چه بگویید و فقط سعی کنید به مدیر مربوط نشان دهید که شما چطور باعث افزایش درآمد یا کاهش هزینه و یا افزایش بهره وری سازمان می شوید.