محمد حاتمی
07 دی 1402

مهارت تصمیم گیری

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری موثر چیست؟

بر اساس روانشناسی امروز، یک فرد بالغ به طور متوسط روزانه 35000 تصمیم می گیرد. تصمیم گیری یک فرآیند است. گاهی این فرآیند ماه ها طول می کشد و گاهی در یک لحظه اتفاق می افتد. این می تواند شامل جمع آوری اطلاعات، سنجش گزینه ها و در نهایت انتخاب باشد. تصمیم گیری موثر به تحقق اهداف تجاری شما بازمی گردد. تصمیم گیری بخشی از کار است. با 35000 تصمیم در روز، همیشه جا برای بهبود مهارت های تصمیم گیری وجود دارد.

برخی از تصمیمات مانند انتخاب های کوچکتر با یک فرآیند فکری سریع هستند. برخی دیگر تصمیمات بزرگ، حیاتی و با اثرات بلندمدت هستند. توانایی شما در تصمیم گیری صحیح و به موقع بر توانایی شما برای رهبری، مدیریت و بهره وری تاثیر می گذارد.

“شما نمی توانید بدون تصمیم گیری پیشرفت کنید.” جیم ران

تصمیم در مورد استفاده یا عدم استفاده از عینک ایمنی خود را در نظر بگیرید. این یک انتخاب کوچک به نظر می رسد اما در نهایت عواقب بلندمدتی داشت. در پست وبلاگ خود “اهمیت آموزش ایمنی: زندگی ها را نجات می دهد” داستان یک کارگر ساختمانی را شرح می دهیم که به او بند و عینک ایمنی داده شده بود تا در صورت نیاز از آن استفاده کند. چندین بار به این کارگر هشدار داده شده بود که از PPE خود استفاده کند. آنها در نهایت به هشدارها توجه نکردند و پس از سوراخ کردن سقف، اسپری ضد حریق به چشمانشان وارد شد. خوشبختانه حادثه این کارگر به سرعت با شستشوی چشم در جعبه کمک های اولیه در محل و با کمک همکاران حل شد. با این حال این فرد به دلیل تصمیم بدش خیلی زود شغل خود را از دست داد.

بهبود مهارت تصمیم گیری

هنگام راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید به فرآیند تصمیم گیری پیچیده فکر کنید. چگونه در طول مسیر تصمیمات درستی می گیرید، به خصوص زمانی که ممکن است تیم بزرگی وجود داشته باشد که تصمیمات همزمان و احتمالی می گیرد؟ فرآیند فکری در انتخاب یا حذف ویژگی های کلیدی، تخصیص نقش ها، تست کیفیت، طرح راه اندازی و غیره چگونه است؟ آیا نرم افزار مدیریت پروژه مناسب می تواند به شما در اتخاذ بهترین تصمیمات ممکن کمک کند؟

تصمیم گیری کارکنان جزء حیاتی موفقیت شرکت است. تصمیمات نه تنها بر افراد، بلکه بر اعضای گروه، مدیران و شرکت تأثیر می گذارد. دیشب از یک دوست پریشان تماس گرفتم. اولین چیزی که او گفت این بود: “کاش رئیسم تصمیمش را بگیرد.” این بدیهی است که بر تعادل کار و زندگی دوست من تأثیر می گذارد.

“در هر لحظه تصمیم گیری، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، کار درست است، بهترین کار بعدی، اشتباه است، و بدترین کاری که می توانید انجام دهید هیچ کاری نیست.” – تئودور روزولت

بلاتکلیفی ممکن است مانع پیشرفت، بهره وری و رفاه کارکنان شود. کارمندان می توانند زمان زیادی را صرف تزلزل، تردید و اجتناب از تصمیم گیری کنند. تصمیم گیری موثر یک مهارت نرم است که می تواند از طریق آموزش توسعه و بهبود یابد.

نکاتی برای ارتقا مهارت تصمیم گیری

نکته شماره 1: یک محدودیت زمانی تعیین کنید

برای تصمیم گیری خوب، بهتر است اولویت بندی کنید و محدودیت زمانی تعیین کنید. مهلت تعیین کنید. هنگام تعیین اولویت ها یک ذهنیت هدف داشته باشید. اگر محدودیت زمانی تعیین نشده باشد، به راحتی می توان به تعویق انداختن و از دست دادن یک نقطه عطف کلیدی. در حالی که یافتن بهترین راه حل ممکن مهم است، به یاد داشته باشید که برای کمال تلاش نکنید. گاهی اوقات “به اندازه کافی خوب” بودن خوب است.

وقتی غرق در پروژه ها یا وظایف هستید، از کجا شروع می کنید؟ اولین قدم شما چه باید باشد؟ درک نحوه اولویت بندی کارها به شما کمک می کند تا انتخاب درستی داشته باشید. به عنوان مثال، ابتدا چه کاری را باید انجام دهید؟ تهیه گزارش بودجه برای مدیر خود یا نوشتن یک بررسی عملکرد؟ هر دو تاریخ یا محدودیت زمانی مشابهی دارند، اما گزارش بودجه باید توسط مدیر شما تأیید شود، بنابراین ابتدا این کار را انجام دهید. سپس، در حالی که شما روی بررسی عملکرد کار می کنید، مدیر شما می تواند بودجه را بررسی کند و اکنون شما دو وظیفه را همزمان انجام می دهید.

نکته 2: اطلاعات جمع آوری کنید

برای تصمیم گیری آگاهانه، جمع آوری اطلاعات پس زمینه یک گام بسیار مهم است. این مرحله به پاسخ یا تأیید هر سؤالی که ممکن است داشته باشید کمک می کند. همچنین عدم اطمینان را کاهش می دهد و به شما اعتماد به نفس می دهد تا تصمیمات خوبی بگیرید.

تحقیقات باید منعکس کننده منابع قابل اعتماد و قابل اعتماد باشد. همیشه اعتبار اطلاعات را در نظر بگیرید و برای هرگونه سوگیری به منبع نگاه کنید. آیا آنها چیزی برای به دست آوردن دارند؟ منبع معتبر است؟ آنها منبع خبری قابل اعتمادی هستند؟  این یک حساب دست اول از شخصی است که به آن اعتماد دارید؟ آیا این داده ها جدید هستند؟

به دنبال دیدگاه های مختلف باشید. درک دیدگاه‌های مختلف از سوی همکاران و متخصصان موضوعی داخلی، مفید است. شنونده فعالی باشید این نه تنها به معنای توجه دقیق، بلکه پرسیدن سؤال است.

بهبود مهارت تصمیم گیری

نکته 3: حقایق را در مقابل عقاید رمزگشایی کنید

هنگام تصمیم گیری خوب، بهتر است حقایق و نظرات را در نظر بگیرید. از آنجایی که هر دو معتبر هستند، مطمئن شوید که هر دو را بررسی کرده اید. به عنوان مثال، اگر شخصی 20 سال تجربه داشته باشد، همه آن را دیده است. تجربیات گذشته آنها گویای همه چیز است. شما می توانید از اشتباهات آنها درس بگیرید. نظر آنها ممکن است یک واقعیت نباشد، اما ممکن است در هنگام تلاش برای دستیابی به تصمیمات صحیح مؤثر بسیار ارزشمند باشد.

زمانی که من خریدار چاپ بودم، یک شرکت چاپ کوچک راه اندازی کردیم. آنها در مقایسه با فروشندگان بزرگتر و معتبرتر مقرون به صرفه تر و زیرک تر بودند. ما مشتری اصلی آنها بودیم، بنابراین فکر می کردیم خدمات مشتری برجسته ای دریافت خواهیم کرد. متأسفانه آنها فرآیندهای مناسبی را در جای مناسبی برای پشتیبانی مورد نیاز نداشتند. تصمیم بد ما بر اساس حقایق فقط برای شرکت هزینه دارد. بله، فروشنده ارزان تر و زیرک تر بود. اما باید با دیگران در این صنعت صحبت می کردیم و نظر آنها را در مورد فروشندگان مختلف جویا می شدیم.

“دیدن حقیقت یک مزیت مهم برای تصمیم گیری تحت فشار است.” – فرانسیس پی کرم، وکیل محاکمه ای ایالتی و فدرال که برنده پرونده هایی با تسویه حساب تا 120 میلیون دلار شد.

نکته 4: مزایا و معایب را بسنجید

تحقیقات روان‌شناختی نشان می‌دهد که مغز انسان در وزن کردن مزایا و معایب مشکل دارد. ما برای منطقی بودن ساخته نشده ایم و اغلب تعصبات درونی داریم. دیدن تصویر بزرگ ضروری است. تجزیه و تحلیل جوانب مثبت و منفی برای درک نتیجه تصمیم شما مهم است.

این امر به ویژه در تصمیم گیری استراتژیک صادق است. نکات مثبت منعکس کننده مزایای احتمالی تصمیم و معایب، تأثیر منفی و خطرات است. سنجیدن سیستماتیک مزایا و معایب می تواند به شما در جلوگیری از سوگیری های شناختی کمک کند. به فرآیند استخدام فکر کنید. مردم تمایل دارند نامزدهایی را انتخاب کنند که ما را به یاد خودمان بیاورند (سوگیری قرابت affinity bias) یا مانند ما فکر کنند (سوگیری تایید).

بازی های روی تخته، مانند شطرنج، باید دو حرکت جلوتر فکر کنید. همانطور که در دنیای تجارت، شما می توانید همین کار را انجام دهید. تصمیمات شما می تواند بر سایر اعضای تیم، فرآیندها، اهداف و سود و زیان شرکت تأثیر بگذارد.

نکته 5: روی نتیجه دلخواه تمرکز کنید

برخی از تصمیمات مربوط به حل یک مشکل است. یک تامین کننده نمی تواند مواد شما را در جدول زمانی مورد نظر شما به شما برساند. چه کار میکنی؟ تامین کننده جدیدی پیدا کنید؟ جدول زمانی خود را تغییر دهید؟ شما به نمایشگاه تجاری خود می رسید و یک جعبه گم شده است. چه کار میکنی؟ هر چه زودتر روی بهترین نتیجه تمرکز کنید نه روی مشکل، زودتر تصمیم را پشت سر خواهید گذاشت.

برخی از تصمیمات منجر به پاسخ به تغییرات، تهدیدها یا چالش ها می شود. همه گیری کووید 19 یک نمونه قابل توجه است. برخی از صاحبان رستوران‌ها نتوانستند به چالش‌های موجود پاسخ دهند و از کار خارج شدند. دیگران بر یک نتیجه مثبت خلاقانه تمرکز کردند. آنها سیستم های سفارش آنلاین، انجام فرآیندها و قسمت های نشستن در فضای باز را طراحی کردند. آنها از رسانه های اجتماعی استقبال کردند تا سفارش آنلاین را تبلیغ کنند و تصاویری از ایستگاه های غذا و حمل و نقل خود را به اشتراک بگذارند. یکی از رستوران‌های نشسته در نزدیکی من توانست پنجره‌ای نصب کند.

نکته 6: به صدای درونی خود اعتماد کنید

هنگام تصمیم‌گیری، به‌ویژه تصمیم‌های کوچکتر یا سریع، اعتماد به قلب خود می‌تواند بهترین کار باشد. اگر شروع به فکر کردن بیش از حد کردید، به ناخودآگاه خود اجازه دهید کار کند. کمی استراحت کنید، دودل کنید یا به پیاده روی بروید. صدای درونی شما یک نیروی سریع و قدرتمند است! اجازه ندهید ترس از تصمیم گیری اشتباه مانع پیشرفت شما شود.

به کارمندان خود قدرت دهید تا در تصمیم گیری راحت باشند و بدانند چه زمانی باید تشدید شوند. بهترین راه برای انجام این کار تعیین حد و مرز است. کارمندان باید بدانند چه زمانی می توانند از مهارت های حل مسئله خود استفاده کنند و چه موقعیت هایی نیاز به تایید بالاتر دارند. توانمندسازی کارکنان باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود. آنها احساس می کنند که بیشتر روی کار خود سرمایه گذاری می کنند و می توانند سهم خود را در موفقیت شرکت داشته باشند.

تصمیم گیری واقعاً موفق بر تعادل بین تفکر عمدی و غریزی متکی است. – مالکوم گلدول، روزنامه نگار، نویسنده و سخنران عمومی.

نکته 7: انعطاف پذیر باشید

گاهی تصمیم به معنای سازش است. برای تصمیم گیری به موقع، مهم است که بدانید چه زمانی باید انعطاف پذیر باشید و سازش کنید. خودتان را درگیر ترجیحات خود نکنید، بلکه برای رسیدن به یک تصمیم برد/برد با هم کار کنید. گاهی اوقات باید فقط با آن همراه شوید و به حرکت ادامه دهید!

نکته 8: در آموزش تصمیم گیری شرکت کنید

چرا آموزش تصمیم گیری اینقدر مهم است؟ تصمیمات ضعیف می تواند میلیاردها دلار برای شرکت ها هزینه داشته باشد. تصمیم شرکت جنرال موتورز برای ادامه تولید خودروهای بزرگ را به خاطر دارید؟ آنها این تصمیم را گرفتند حتی اگر بازار به سمت خودروهای کوچکتر گرایش داشت. این تصمیم بد منجر به ورشکستگی جنرال موتورز در سال 2009 شد. دولت در این کمک مالی کمک کرد. شما نمی خواهید نام شرکت شما در بدترین تصمیمات تجاری تمام دوران گنجانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.
preloader