چطوری با تولید اعتماد موفق تر شوید؟

توسط

مهمترین عامل موفقیت در عصر حاضر بدون شک “اعتماد” است. اعتماد نقش کلیدی امروزه در هم در کسب وکار و هم در خانواده ایفا می کنه. این موضوع به اندازه ای مهم بوده که استیفن کاوی برایش کتابی نوشته است. وقتی این کتاب رو دیدوم باورم نمی شد که بشه اینقدر درباره اعتماد نوشت وی خوب نوشته بود. کتابی بسیار جذاب که باعث می شه نگاه متفاوتی به اطارفتان داشته باشید. برآن شدم که خلاصه ای از کتاب را برایتان بنویسم تا بیشتر با موضوع اعتماد آشنا بشنوید. در این مقاله شما جواب این سوالات را پیدا خواهید کرد؟

  • پنج موج اعتماد کدامند؟
  • چهار هسته اعتبار کدامند؟
  • ۶ نکته در بازکردن حساب اعتماد کدام است؟
  • ۱۳ رفتاری که اعتماد را افزایش می دهد، کدامند؟
  • ضرر و سود سازمان از اعتماد چیست؟

به عقیده کاوی ما پنج موج اعتماد داریم که به ترتیب زیربنای اعتماد را شکل می دهند. این پنج موج عبارتند از اعتماد به خود، اعتماد به روابط، اعتماد به سازمانی، اعتماد بازار، اعتماد جهانی.  این پنج جزء زیربنای هم هستند وبا تقویت یکی دیگری نیز تقویت می شود. کاوی بیان می کند که اعتبار ۴ هسته دارد که با توقیت این چهار هسته هم افزایی ایجاد می شود و باعث پیشرفت فرد می گردد. این ۴ هسته عبارتند از:

۱- راستی و درستی

به معنای درستکاری است و خود شامل صداقت، هماهنگی، تواضع و شجاعت است. برای آنکه بتوانید درستکاری را توسعه دهید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تعهداتی برای خود ایجاد نمایید و به آن پایبند باشید.
  • برای ارزش هایتان ایستادگی نمایید.
  • انعطاف پذیر باشید

۲-  نیت

نیت همون موتور محرکه کار می کند و باعث می شود که رفتار شما عملی گردد. این عامل خود شامل انگیزه، نیروی کار و رفتار است. برای آنکه نیت را بهبود دهیم باید این کارها را انجام دهیم:

  • انگیزه خود را بشناسید و آن را بهتر کنید.
  • نیت خود را اعلام کنید.
  • فراوانی را برگزینید.

۳-  قابلیت ها

نشان دهنده توان شما است و شامل استعداد (Talents)، نگرش (Attitude)، مهارت ها (Skills)، دانش (Knowledge) و شیوه (Style) می شود. برای انکه بتوانیم قابلیت های خود را افزایش دهیم باید موارد ذکر شده را انجام داد:

  • با توانایی ها و اهداف خود کار کنید.
  • برای کارتان شایسته باشید.
  • بدانید که کجا می روید.

۴-  نتایج

نتایج نشان می دهند که ما لایق چه چیزی هستیم!! در واقع نتایج به چگونگی انجام کارهای ما اشاره دارند. برای اینکه نتایج بهتری کسب کنیم باید نشان دهیم که :

  • مسئولیت نتایج را برعهده می گیریم.
  • منتظر بردن باشیم
  • کارمان را با قدرت به پایان برسانیم.

همواره باید به خاطر بسپارید که نزد هر کس حساب اعتماد متفاوتی دارید. در واقع روابط بر مبنای اعتماد شکل می گیرد و حسابی در نزد هر طرف ایجاد می کند که به نکات زیر باید حتما توجه کنید:

  • هر حساب اعتماد منحصر به فرد است.
  • تمام سپرده گذاری ها و برداشت از حساب ها به یک اندازه ارزش ندارد.
  • چیزی که در نظر کسی سپرده حساب اعتماد است، شاید در نظر دیگری این طور نباشد.
  • برداشت از حساب اعتماد معمولا بیشتر از سپرده گذاری هاست.
  • گاهی اوقات سریعترین راه اعتماد سازی برداشت نکردن از حساب است.
  • آگاه باشید که هر رابطه ای دو حساب اعتماد دارد.

در ادامه می توان گفت برای آنکه اعتماد در رابطه را افزایش دهیم باید اقداماتی را انجام دهیم. به عقیده کاوی با انجام این ۱۳ رفتار می توان اعتماد را افزایش داد:

  1. رک صحبت کردن
  2. احترام گذاشتن
  3. شفاف سازی
  4. تصحیح اشتباهات
  5. نشان دادن وفاداری
  6. کسب نتایج مورد نظر
  7. بهتر شدن
  8. رویارویی با واقعیت
  9. روشن کردن انتظارات
  10. پاسخگویی
  11. اول گوش کردن
  12. پایبندی به عهد
  13. به دیگران اعتماد کردن

یکی از عناصر اصلی موفقیت در سازمان ها وجود اعتماد و بازنشر آن است. آقای کاوی معتقد است وجود اعتماد نقش مهمی در پیشرفت و توسعه سازمان ایفا می کند. به همین منظور ۷ عامل مثبت و منفی که متاثر از اعتماد هستند را معرفی می کند که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

۷ ضرر سازمانی در صورت نبود اعتماد

  1. افزونگی
  2. بوروکراسی
  3. سیاست ها
  4. نداشتن تعهد کاری
  5. کم شدن کارمندان
  6. کم شدن تعداد مشتریان
  7. کلاهبرداری

۷ منفعت سازمانی از اعتماد

  1. افزایش ارزش ها
  2. تسریع در رشد
  3. نوآوری بیشتر
  4. همکاری بیشتر
  5. شراکت قوی تر
  6. اجرای بهتر
  7. وفاداری طولانی مدت

 

پیشنهاد می کنه برای آشنایی بیشتر با مفهوم اعتماد، کتاب سرعت اعتماد از استیفن کاوی را مطالعه نمایید.

 

ممکن است بپسندید

۳ نظر
  1. مهناز 5 سالپیش
    پاسخ

    خیلی مقاله خوبی بود، ممنون.

  2. امید 5 سالپیش
    پاسخ

    سلام.ممنون بابت مطالب خوبتون.وب خیلی خوبی دارید

  3. fardabook 5 سالپیش
    پاسخ

    کتاب فردا بر پایه تحقیقات جامع علمی و بر پایه تجربیات موفق پروژه‌های بزرگ دنیا در این حوزه پیاده سازی شده است.
    این سیستم توسط یک مجموعه تخصصی نشر و پخش کتاب با عنوان انتشارات کتاب دانشگاهی به فعالیت می‌پردازد و از اینرو با مراکز و مؤسساتی که به صورت غیر تخصصی وارد حوزه کتاب شده‌اند تفاوت دارد.
    در کنار خدمات خرید و فروش کتاب، توزیع کتب منتشر شده ناشران و مؤلفان و مترجمان نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های تخصصی کتاب فردا مطرح است

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.