تو چند مطالب قبلی، صادرات رو تعریف کردم. اونجا گفتم که صادرات شامل دو بخش فروش و بازرگانی هست. امروز میخام درباره فروش براتون بنویسم. چون امروز جلسه ای بودم که قصد صادرات محصولی رو داشتن برنامه ریزی کرده بودند که تا آخر سال ۱۰۰ کانتینر بفروشند و این اقدام تو دو ماه باید رخ می داد!!!

در تعاملات اقتصادی امروزی سه گروه وجود دارند: دولت، کسب وکار و مصرف کننده نهایی یا مشتری. هر دوتای اینها باهم که تعامل دارند باعث شکل گیری ۹ نوع تعامل می شود و در نهایت ۹ نوع فروش شکل می گیرد که مهمترین آنها B2B و B2C است. فروش شرکت به شرکت یا فروش_سازمانی و فروش شرکت به مشتری یا #فروش_انبوه.
صادرات در کدام گروه قرار میگیرد؟
برای تشخیص نوع فروش_صادرات باید سه عامل را در نظر بگیریم: حجم، زمان و تصمیم گیری. در صادرات کاملا مشخص هست که حجم خرید بالا است و اینکه مشتری سریعا خرید نمی کنه و در طی یک فرایند تصمیم گیری که کاملا منطقی است از ما خرید می کند. در پست #زنجیره_تامین درباره این موضوع نوشتم.

گفتیم دو نوع فروش داریم که اولی B2B که معروف به فروش سازمانی و دارای سه ویژگی حجم بالا، تصمیم گیری منقطی و در نهایت فرایند طولانی خرید هست؛ در مقابل فروش b2c کاملا احساسی، سریع و حجم و رقم پایین هست.پس در نتیجه صادرات یک نوع #فروش_B2B است.
چرا دانستن این موضوع مهم است؟
۱- ما میفهمیم که مشتری در طی یک فرایند که زمان بر هست خرید می کنه و انتظارتمون واقعی میشه. ممکنه تا شش ماه و شایدم بیشتر به طول بکشه.
۲- از لحظه ای که مشتری از ما قیمت گرفت تازه کار اصلی ما شروع میشه و باید با او ارتباط خود را حفظ کرده، با دادن اطلاعات بیشتر و درست به او در تصمیم گیری کمک کنیم.
۳- مشتری صرفا از ما قیمت نمی گیرد از تمام گزینه های در دسترسش قیمت میگیره. بنابراین ما باید خود را متمایز کنیم.