طی چند روز اخیر با چند نفر از دوستان در باب تحقیقات بازار صادراتی صحبت هایی داشتم که متوجه شدم خیلی از دوستان اصلن به سوالات اساسی که در تحقیقات بازار باید پاسخ دهند، آشنا نیستند و راه اشتباه می روند. قبلا در باب زنجیره_تامین و اینکه مشتری شما چه کسی هست نوشتم و خلاصه بگوییم تحقیقات بازاری که اینجا می گویم برای همه محصولاتی که هدفشان، مصرف کننده نهایی نیست، مناسب است. برای اینکه بتوانیم یک تحقیقات بازار سریع و مفید انجام دهیم باید به این سه سوال پاسخ دهیم:
۱- آیا به صورت نظری می توانیم تایید کنیم که محصول یا خدمت مورد نظر قابلیت صادرات دارد؟
برای به دست آوردن جواب این سوال به حدود ۱۵ ساعت تحقیق نیاز دارید تا بتوانید اطلاعات درست را پیدا کنید. اطلاعاتی از قبیل میزان صادرات، نوع خریداران، نوع کاربرد، بازار هدف، حدود قیمت بازار.
اگر جواب سوال بالا بله باشد و مستندات قابل قبول برایش داشتیم حالا باید جواب سوال بعدی را بدهیم.
۲- اطلاعات چه تعداد مشتری بالقوه را می توانیم استخراج کنیم؟
در واقع به دنبال ساختن لیستی از مشتریان بالقوه هستیم که بتوانیم در کوتاهترین زمان با این افراد ارتباط بگیریم و محصول خود را معرفی کنیم. اطلاعاتی که در این بخش باید استخراج بشه شامل نام شرکت، آدرس سایت، ایمیل و شماره تلفن همراه است.
میزان زمانی که برای باین مرحله باید صرف کنید بین ۴۰ تا ۵۰ ساعت است. در این مرحله با یک بازاریابی اولیه، می توانیم متوجه شویم که آیا بازارهدف به محصول ما علاقمند است یا نه؟
پ. ن: پکیج های دلارچی در این بخش می تواند به شما کمک کند که سرعتتون بالا بره.
۳-آیا برای حضور در بازار هدف برنامه ریزی کنیم؟
در صورتی که در دو مرحله قبل توانسته باشیم اطلاعات مستند و قابل تایید گردآوری کنیم در این مرحله با ست کردن جلسات حضوری، در بازار هدف حاضر شده و عملیاتی به بازاریابی و بررسی بازار هدف می پردازیم. برای این موضوع یک هفته حضور در بازار هدف کافی است.
اکنون بعد از طی کردن این سه مرحله و مثبت بودن نتیجه سه مرحله می توانیم یک برنامه بازاریابی عملیاتی تدوین و وارد تولید انبوه و دیگر مراحل بشویم.