۳ اصل درباب بهبود مدیریت زمان

توسط

مطمئنم که شما هم  مثل من به اهمیت مدیریت زمان واقفید و خیلی خوب هم می دانید که چطوری زمان را در دست بگیرید. بنابراین در این مقاله قصد ندارم براتون درباره مدیریت زمان و اهمیت آن بنویسم. نکاتی که در ادامه براتون می نویسم تجربه شخصی خود من درباره مدیریت زمان است. کتاب ها و منابع مختلفی درباره مدیریت زمان مطالعه کردم. هر کدوم نکات مختلفی می گفتند اما در نهایت سبک مدیریت زمان من به صورت زیر دراومد و می تونم بگم که در طول این دو سه سال به خوبی جواب داده و به خواسته هام رسیدم. این اصول رو با شما هم به اشتراک می زارم، امیدوارم براتون مفید باشه.

اولین نکته اینه که زمان سه مبنا داره که باید برای خودتان تعریف کنید. در واقع مشخص نمودن این مبناها یا پایه ها باعث می شود که شما بهتر بتوانید زمان را مدیریت نمایید:

  • فضا : فعالیت در کجا قرار است صورت بگیرد. یعنی در جه محیطی من قرار است این فعالیت را انجام بدهم
  • زمان: در واقع منظور این است که در زمانی از روز قرار است، فعالیت را انجام بدهم: صبح، ظهر، شب
  • ذهن: هنگام انجام یک فعالیت ذهن باید چه کار کند؟ باید درگیر فعالیت دیگری هم باشد.

دومین نکته مربوط به فعالیت هایی است که قرار است انجام دهید. شما باید مشخص کنید این زمان برای خود شما قرار است، استفاده شود یا کارتان. به عبارتی شما دو دسته فعالیت انجام می دهید: فعالیت هایی که مربوط به شخص خودتان است مثل دیدن دوستان و فعالیت هایی که مربوط به کارتان است مثل قرارهای کاری. شما باید برای خودتان مشخص کنید که فعالیت های تان در کدام گروه قرار می گیرد تا بتوانید زمان لازم را اختصاص دهید.

سومین نکته مهارت نه گفتن است. شما باید یاد بگیرید که به راحتی نه بگویید. اما موضوعی که اینجا مطرح است شما باید دقت کنید که با توجه به فعالیت های خود به دو گروه باید نه بگویید یکی خودتان و دیگری کارتان.

حالا با توجه به این سه نکته و اصول هدف گذاری من برای مدیریت زمان خودم این ساختار رو هر روز انجام می دهم:

  • مشخص نمودن شش فعالیت مهم که من را به اهدافم نزدیک می کند
  • مشخص میزان زمان مورد نیاز
  • چه موقع باید انجام بدم

نکته مهمی که در بحث مدیریت زمان وجود داره، بحث هدف گذاری و مشخص نمودن آن چیزی که می خواهید است. اگر شما بدانید که چه می خواهید به راحتی می توانید به فعالیت های مهم را شناسایی و با زمان بندی به آن ها دست یابید. البته شما برای شناسایی فعالیت های کلیدی خود می توانید از ماتریس اولویت هم استفاده کنید. این ماتریس به شما می گوید که چگونه فعالیت های خود را دسته بندی کنید که به اهداف دست یابید. در زیر شکل این ماتریس آورده شده است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با من در تماس باشید.

ممکن است بپسندید

۲ نظر
  1. ali 3 سالپیش
    پاسخ

    لطفا مقالات کاملتری در این زمینه قرار دهید.

    • محمد حاتمی 3 سالپیش
      پاسخ

      چشم حتما

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.