۷ ویژگی افراد حرفه ای فروش

توسط

وضعیت اقتصاد به شدت تغییر کرده و  دیگر جایی برای مبتدی ها در هر صنعت یا حرفه ای نمانده است. شرایط طوری شده که این گروه به مروز زمان حذف می شوند و جایی در کسب وکار امروزی نخواهند داشت. فروش هم از این امر مستثنی نیست. فروش به عنوان یک حرفه در این شرایط به قدری تغییر کرده است که دیگر قانون ۸۰/۲۰ در بین فروشندگان صدق نمی کنه؛ بلکه الان به قانون ۹۳/۷ رسیده ایم. یعنی شما برای موفقیت در فروش، چاره ای جز حرفه ای شدن ندارید و اگر نخواهید برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای سرمایه گذاری کنید، به مرور زمان از این بازی حذف خواهید شد.

یکی از روش های تبدیل شدن به یک حرفه ای این است که ببینید افراد حرفه ای در صنعت یا حرفه ای شما چه کاری انجام می دهند و با تقلید از آن ها بتوانید این مسیر را با سرعت بیشتر طی نمایید. فروش هم از این امر مستثنی نیست؛ در واقع برای اینکه تبدیل به یک فروشنده حرفه ای در کسب و کار تبدیل خود شوید باید بتوانید رفتارهای فروشنده های حرفه ای را تقلید و انجام دهید. در این مقاله سعی دارم که شما را با ۷ ویژگی فروشندگان حرفه ای آشنا کنم.

۱- برنامه ریزی داشتن

اولین صفت و ویژگی فروشندگان حرفه ای، توانایی برنامه ریزی است. این که شما بدانید قبل از جلسه و در حین جلسه چه اقداماتی را انجام دهید، در موفقیت شما بسیار تاثیرگذار است. شما باید برای تمامی رفتارها و اقداماتی می کنید، برنامه داشته باشید تا بتوانید به آنچه می خواهید برسید.

۲- کنترل موقعیت

دومین ویژگی که به عنوان یکی فروشنده باید داشته باشید، این است که بتوانید موقعیت هایی که در آن حضور دارید را کنترل کنید. برای مثال زمانی که برای حضور در یک جلسه معرفی محصول حضور پیدا می کنید باید بتوانید شرایط محیطی را تحت کنترل در آورید. برای مثال برای اینکه کسی در حین جلسه مزاحم نشود باید با منشی به یک توافق رسیده باشید که کسی مزاحم شما نشود.

تکنیک منشی: حتما قبل از ورود به جلسه با منشی این کار را انجام دهید. برای مثال اگر فامیل منشی، خانم شفیعی باشد.

  • خانم شفیعی؟ بله.
  • شما چقدر به ما وقت دادید؟ یک ساعت.
  • مطمئنم شما خیلی دقیق هستید؟ بله
  • و مطمئنم شما انتظار دارید که سر یک ساعت بیام بیرون؟ بله.
  • یک خواهش کوچک می تونم داشته باشم؟ بله.
  • لطفا در طول این یک ساعت تماس مهمی را وصل نکنید تا من هم سر یک ساعت بتونم بیرون بیام و برنامه های شما هم بهم نریزه؟ بله حتما

و یا یکی از مزاحم های دیگر برای شما در جلسه، تلفن همراه است. شما باید این موضوع را نیز هندل کنید. برای این باید اول خودتان گوشی را سایلنت کرده و بلند این موضوع را بگویید و تو چشمای طرف مقابلتان هم زل زده تا اون هم انجام بده؛ مگر بگه منتظر تماس هستم.

۳- تناوب

یکی خصوصیات فروشندگان حرفه ای، تناوب در صحبت هست آنهم پشت سر هم و بدون وقفه. شما باید یاد بگیرید که نگزارید کسی تحت هر شرایطی صحبتان را مختل کنه و صحبت خود را کامل و بدون وقفه بگویید.

 

۴- تعهد گرفتن.

کار شما در فروش تعهد گرفتن است؛ یعنی تعهد مشتری برای یک قدم رو به جلو. اگر جلسه ای حضور پیدا می کنید و در انتها هیچ تعهدی از طرف مقابل نمی گیرید، پس بنابراین وظایف فروش خود را به خوبی انجام نداده اید.

۵- اشتیاق

ریشه انگلیسی این کلمه در یونانی به معنی مانند خدا رفتار کردن است. در واقع منظور اسن است که شما باید پر انرژی باشید و این حالت باید توسط طرف مقابلتان درک و حس شود. اولین جایی که باید پر انرژی باشید در سلام گفتن است.

۶- صداقت

می توان گفت که فروش به معنی صداقت و عشق است. شما باید در گفتار و رفتار خود کاملا صادق باشید و هیچ وقت در برابر چیزی که نمی دانید، به دروغ متوسل نشوید. همیشه به خاطر داشته باشید که مشتری در ۵ دقیقه اول سوالی می پرسد که جوابش را می داند.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که شما برای این که فروشنده ای موفق شوید باید سه عشق داشته باشید: کالا، شرکت و مدیر. اگر در هر یک از این سه مشکل دارید، حتما یا شرکتتان را عوض کنید و یا شغل فروش را بیخیال شوید.

۷- بستن

از مهارت های الزامی برای یک فروشنده موفق، تکنیک های بستن است. شما باید بتوانید فروش را ببنید نه با تعارف؛ بلکه صریح و با قدرت. اگر نتوانید این تکنیک ها را بکارببرید، هیچ وقت به فروش مورد نظرتان نخواهید رسید.

 

این هفت مهارت سنگ بنای موفقیت در فروش حرفه ای هستند و شما باید بتوانید در این مهارت ها استاد شوید. برای این منظور باید روی تمامی این مهارتها کار کنید تا بتوانید به اهدافتان برسید. لازم به ذکر است که این مقاله برگرفته از دوره فروش حرفه ای دکتر علوی می باشد.

 

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.