۶ نکته برای تقویت مهارت شنیدن در فروش

توسط

مهارت شنیدن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که یک فروشنده باید از خود نشان دهد و البته منظور ما شنیدن فعال است. وقتی شما به صحبت های یک شخص به صورت فعالی گوش می دهید، ارتباطات افزایش می یابد و در نتیجه سرعت همگام سازی بالا می رود. این خود منجر به افزایش درک دو طرف از هم می گردد. خیلی از فروشنده ها فقط می شنوند و درکی از طرف مقابل خود به دست نمی آورند. در مقابل برخی دیگر به صورت فعال گوش می دهند و این باعث می شود که از نگاه طرف مقابل مسئله را ببیند.

همانطور که جان دورر معتقد است افرادی که گوش نمی دهند، فرصت ها را برای ایجاد همگام سازی، کشف نیاز از دست می دهند و به مخاطب اجازه می دهند که بداند شما از دنیای آن ها هیچ نمی دانید. برای آنکه بتوانید به یک شنونده فعال تبدیل شوید باید سعی کنید که مهارت های لازم را در خود ایجاد نمایید. در ادامه  شش نکته اساسی برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال را برایتان می گویم.

  • سرعت مکالمه را پایین بیاورید.

فروشنده ها دوست دارند که همیشه صحبت کنند به عبارتی پرحرفی نمایند و این باعث می شود که به طور خودکار سرعت مکالمه را بالا بیاورند. سرعت بالای مکالمه باعث می شود که مخاطبتان متوجه منظورتان نشود و چون شما یک دنده رو به جلو می روید، متعاقبا تمایلی به پرسیدن سوال هم نداشته باشد. در نتیجه یک رابطه با خریدار شکل می گیرد.

  • وسط هم حرف خریدار نپرید.

یکی از اتفاقات ناگوار که در جلسات فروش رخ می دهد، پریدن وسط حرف خریدار است. این عمل بسیار زشت است و از طرفی شما را از شنیدن نکات مهمی که خریدار قصد گفتن آن ها را دارد، محروم می کند و از طرفی وجه شما را پیش خریدار خراب می کند.

  • شفاف سازی و از دوباره گفتن

یکی از روش های بسیار عالی برای این که نشان دهید به سخنان طرف مقابل گوش می دهید این است. همواره سعی کنید بعد از شنیدن سخنان طرف مقابل، آن ها را از دوباره با توجه به آنچه خودتان درک کرده اید، بیان کنید. تا به درک مشترک از مباحث دست یابید.

 

  • به احساسات گوش دهید.

زمانی که طرف مقابل شما در حال صحبت است به تن صدا و حالات او دقت کنید تا بتوانید احساس او را در حین صحبت کردن متوجه شوید. این باعث می شود که بتوانید واکنش احساسی مناسب از خود نشان دهید.

  • نکات کلیدی را به خاطر بسپارید.

یکی از قویترین تکنیک ها در گفتگو، اشاره به آنچه قبلا بیان شده است می باشد. این نشان می دهد که شما به خوبی در حال گوش دادن هستید. همواره حتما سعی کنید که به آنچه طرف مقابل می گوید، گریزی بزنید تا نتیجه دلخواهتان را بدست آورید.

  • سوال بپرسید.

یکی از قویترین ابزارهای فروش، سوال پرسیدن است. با سوال باعث می شوید که مخاطبتان صحبت نماید و این فرصت را دارید که گوش بسپارید.

در این مقاله سعی کردم به صورت کوتاه گریزی به موضوع مهارت شنوندگی بزنم. برای اطلاعات بیشتر حتما این مقاله خارجی را مطالعه نمایید.

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.