۴ روند بازاریابی B2B که باید جدی گرفته شود

توسط

رقابت هر روز داره بیشتر میشه و از طرفی بر خلاف بازاریابی B2C، بازاریابی B2B هم پیچیده تر و سخت تر می شه. تا چند سال پیش شاید کمتر سازمانی ( سازمان هایی که مشتریانشان، سازمان دیگری هستند) به این موضوع فکر می کردند که باید به صورت علمی و حساب شده بخش بازاریابی و فروش خود را تقویت کنند. اکثر سازمان ها به دنبال افرادی بودند که حداقل چهار پنج سالی در صنعت فعالیت داشته اند و دارای شماره تلفن های زیادی هستند. در واقع ارزش این افراد بر اساس شماره تلفن هایی که داشتند مشخص می شد.

چند صباحی است که اوضاع فرق کرده است تا جایی که دیگر برزدن یک فرد شاغل در یک صنعت مزیت زیادی به حساب نمی آید و سازمان ها باید درست و حسابی روی این موضوع فروش سازمانی وقت و سرمایه گذاری کنند تا بتواند روند فروش خود را حفظ نمایند. برای اینکه سازمانی بتوانید در بازاریابی و فروش سازمانی خود موفق باشد، ناگزیر باید خود را با محیط کسب وکار وفق دهد و الزامات کسب وکار سازمانی را ایجاد نماید. با توجه به آنچه در حال رخ دادن است، اگر سازمانی می خواهد خودش را در بازاریابی B2B تقویت کند، باید خود را با این ۴ روند همسو و همگام کند:

  • اتوماسیون بازاریابی

یکی از دلایلی که بسیاری از سازمان ها ایرانی همواره در بازاریابی و فروش خود مشکل دارند، عدم استفاده از ابزارهای آی تی مناسب در این حوزه است. در این بخش هنوز خیلی از سازمان های ما به بلوغ کافی نرسیده اند و مشکلات عدیده ای دارند. به عقیده من از الزامات اولیه بازاریابی سازمانی عصر حاضر استفاده از اتوماسیون بازاریابی است که تا بتوان تمامی اطلاعات مشتریان بالقوه و بالفعل را داشت و از آن ها استفاده نمود.

  • بازاریابی محتوا

با توجه به نوع خدمات و محصولاتی که در B2B ارائه می شود، بازاریابی محتوا برگ برنده است و به شناخته شدن محصول و خدمات سازمانی بسیار کمک می کند. سازمان های ایرانی باید یاد بگیرند که برای موفقیت در این بازار رقابتی باید افراد و سازمان های مخاطب را آموزش دهند و چه چیزی بهتر از بازاریابی محتوا.

  • شخصی سازی محتوا

یکی از روندهای دیگری که باعث موفقیت و افزایش رشد سرعت سازمان می گردد، تولید محتوای ویژه هر مخاطب یا صنعت است. این باعث می شود که مخاطبان محتوا به راحتی درک کنند که چرا باید از محصول یا خدمات استفاده نمایند و در نتیجه سرعت یازاریابی و فروش سازمانی را بالا برده است. در واقع این باعث می شود که شرکت بر روی یک بازار متمرکز و به خوبی نیاز آن بازار را درک کند.

  • بازاریابی لینکدین

با اینکه طی چند سال گذشته رشد کاربران ایرانی حاضر در لینکدین بسیار زیاد بوده است ولی هنوز درک درستی از استفاده این شبکه وجود ندارد. این شبکه ویژه متخصصین است و بهترین فضا برای معرفی خدمات و محصولات B2B است. سازمان های ایرانی باید به طور جدی به این فضا نگاه کنند و از آن حداکثر استفاده را نمایند. در مقالات آتی درباره این موضوع به طور مفصل صحبت می کنم.

 

چه بخواهید یا نخواهید، بازاریابی B2B در بازار ایران جان تازه ای گرفته است. اولین نشانه آن هم در آگهی های دعوت به همکاری دیده می شود، شرکت هایی که بازارشان سازمانی است به وضوح اعلام می کنند که نیروی را جذب می کنند که به فضای B2B آشنا است و باید این موضوع را جدی گرفت، اگر میخواهید در فضای B2B فعالیت کنید.

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.