۲۵ سوال داغ برای شکل گیری مکالمه

توسط

یکی از دغدغه های اصلی افراد بویژه فروشندگان شبکه سازی و شروع مکالمه با فردی غریبه است؛ شخصی که برای اولین بار می بینیم و می خواهیم با او سر صحبت را باز کرده و با آشنایی شکل می گیرد به خواسته خود برسیم. قبلا در این مقاله، درباره نحوه ارتباط گرفتن توضیحات و راهکاری ارائه دادم که برای برای کنفرانس ها، سمینارها و رویدادها خیلی موثر و کارآمد است ولی در این نوشتار، این موضوع به صورت عمیق تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا راهنمای بهتری برای شما در شروع مکالمه و شبکه سازی باشد.

مهم ترین دشمن شما در شبکه سازی سکوت است.

همواره به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای شروع مکالمه با یک شخص همین الان است. پس زمان را از دست ندهید و این را فراموش نکنید که حرفه ای بودن به معنای کارکردن زیاد نیست به معنای شبکه سازی است و مبنای شبکه سازی شروع مکالمه است. شما باید مکالمه ای را با شخص شروع کرده و بر حسب نیاز خود آن را توسعه داده و زمان بیشتری را از شخص بگیرید. گاهی اوقات ممکن است که بخواهید برای چند لحظه یک ارتباط برقرار کنید که می توانید از این روش استفاده کنید ولی گاهی اوقات پیش می آید که می خواهید یک مکالمه طولانی را شکل دهید و نیاز دارید که به صورت اصولی و هدفمند تر این کار انجام بدهید.

۵ قانون شروع مکالمه

شما برای اینکه بتوانید مکالمه خود را به خوبی شروع و مدیریت کنید باید اصول و قواعدی را رعایت کنید تا بتوانید به خواسته ها و اهداف خود دست یابید:

  • در صورتیکه شخص مورد نظر درون گروه است، او را از گروه جدا کنید: می توانم برای یک لحظه وقت شما را بگیرم؟
  • هیچ وقت با سوال شروع نکن(آدم ها دوست ندارند از آن ها سوال بشود) ابتدا خودت را معرفی کن و مکث می کنی
  • جمله بعدی که باید استفاده کنی و فشار را برطرف کنید به این شیوه است: من قبل از اینکه خدمت شما برسم و با هم صحبت کنیم داشتم فکر می کردم که …………. (یک سوال می پرسید که از خودتان باشد، مثلا چه کسانی به این دوره می آیند؟)
  • گوش کردن را یاد بگیرید و سعی کنید درباره تجربیات مشابه صحبت کنید تا مکالمه شکل بگیرد.
  • در نهایت پیشنهاد خودتان را ارائه دهید، در واقع ارزشی را که می توانید برای او خلق کنید، بیان می کنید: می توانم …….. را برایتان افزایش دهم

زمانیکه درباره قوانین مکالمه و شبکه سازی صحبت می کنیم، موضوعی که بسیار مطرح می شود این است که این سوالات چی باشه بهتر نتیجه می گیریم و می توانیم مکالمه بهتری با طرف مقابل داشته باشیم. اگر شما گوش کردن را یاد گرفته باشید و بتوانید خود را در صحبت کردن کنترل نماید می توانید با پرسیدن سوالات خاصی در مکالمه خود طرف مقابل را به صورت مشتاقانه به صحبت کردن ترغیب کرده و یک مکالمه لذت بخش را با او تجربه کنید. این سوالات به گروه شخصی و کسب و کار تقسیم می شوند. این موضوع به شما کمک می کند که بتوانید با توجه به شرایط و موقعیت موجود به بهترین شکل مکالمه را شکل دهید.

اگر می خواهی جذابیت خودت را پیش من حفظ کنی، از من سوال کن.

۱۴ سوال داغ شخصی برای مکالمه

شما می توانید از این سوالات در مواجهه با هر شخصی استفاده کنید. این شخص می تواند پدر یا مادرتان باشد یا مدیر و همکارتان. پس در پرسیدن این سوالا محدودیتی وجود ندارد و با مطرح کردن هر یک می توانید برای مدت طولانی به سخنان طرف مقابل گوش دهید و یک مکالمه لذت بخش را شکل دهید.

  1. بزرگترین فردی که روی زندگی شما تاثیرگذار بوده چه شخصی بوده و چه تاثیری داشته است؟
  2. چه چیزی باعث می شود که واقعا از ته دل آرامش و لذت کنی؟
  3. اگر سه روز وقت آزاد داشته باشی، کجا می روی و چرا؟
  4. بهترین دوست و صمیمی ترین دوستت کیه؟ و اون آدم باید چه ویژگی داشته باشه که باقی بمونه؟
  5. کدام هدفت رو سال قبل بهش رسیدی و کدام یکی را نرسیدی و چرا؟
  6. بهترین فیلم و کتابی که خوندی چی بوده و چی باعث این انتخاب شد؟
  7. بزرگترین تغییر که تو زندگیت بوده چی و دلیلش چی بوده است؟
  8. آیا حیوان خانگی داری ؟
  9. بهترین نصیحتی که تا حالا کسی بهت کرده چی بوده است و باعث چه تغییری شده است؟
  10. اگر تو بخوای منو یک نصیحت کنی که تو زندگیم موفق تر بشوم، چی هست؟(عالیه این سوال)
  11. اگر قرار بود که دیگر کار نکنی و یک کار جدید شروع کنی، چیکار می کردی؟
  12. اگر بخوای سه تا تغییر در ایران ایجاد بکنی که کشور بهتری بشه، چی هستند؟
  13. تا حالا شده پول برات بی اهمیت بشه؟ به خاطر داشتن بوده یا نداشتن؟
  14. بهترین درسی که از پدر و مادرت گرفتی چی بوده است؟

 

۱۱ سوال داغ کاری برای شروع مکالمه

اگر شما قصدتان شروع مکالمه صرفا کاری باشد، نیاز به سوالاتی دارید که بتواند سریعتر شما را به خواسته تان برساند. بدین منظور می توانید از این سوالات استفاده کنید:

  1. شروع کسب وکار شما مطمئنن یک داستان جالبی پشتش هست، میشه این داستان را تعریف کنید؟
  2. مهمترین ارزش های شرکت شما چیست؟ که تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیستند؟
  3. چرا کارمندان شما با اینکه احتمال دارد، پیشنهادات بهتری از شرکت رقیب بگیرند باز هم در شرکت شما می مانند؟
  4. آیا سال گذشته به اهداف فروشتان رسیدید؟ اگر بله (چه اقداماتی انجام دادید) و اگر نه ( چه تغییراتی در سال آتی می خواهید اعمال کنید که دوباره نیفته؟)
  5. چه کارهایی رقبای شما انجام می دهند که بازار پسند و مشتری پسند بود که شما هنوز انجام نداده اید؟
  6. بزرگترین چالشی که شرکت شما تا به حال گریبان گیر شده است چی بوده است؟ و چه اقدامی انجام داده اید که دوباره تکرار نشود؟
  7. من چه کاری امروز می توانم انجام بدهم که کالای من را بخرید؟
  8. وفاداری مشتری یکی از مهمترین قسمت های هر سازمان است، اما مطمئنا شما هم ریزش مشتری دارید، چند درصد ریزش مشتری دارید و چه اقدامی انجام می دهید که کمتر شود؟
  9. بزرگترین پولی که تا حالا دور ریختید، تو کارتون چی بوده است و چه تمهیداتی کردین که جواب بگیرین (این سوال عالیه)
  10. اگر ما یک سال دیگه، دوباره یک جلسه ای داشته باشیم و از شما تو اون جلسه ببپرسم بازار چه تغییری کرده، پیش بینی تون چی می تواند باشد؟
  11. مهم ترین مشتری که تا حالا جذب کردید و نتونستید نگهش دارید کی بوده؟ و برای اینکه مشتری رو جذب کنید چه کاری می کنید.

حالا با علم این سوالات می توانید براحتی سر صحبت را با افراد مختلف باز کنید و شبکه ارتباطی خود را توسعه دهید. پیشنهاد من این است که این سوالات را همیشه همراه خود داشته باشید. رمز موفقیت در دنیای امروزی شبکه سازی و ارتباطات است.

 

پ.ن: این مقاله برگرفته از دوره”خودفروشی” دکتر علوی می باشد.

 

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.