چطوری عادت خوب را جایگزین عادت بد کنیم؟

توسط

همه ما دوست داریم که عادت های خوبی داشته باشیم، اما به مرور زمان و ناآگاهی از تاثیر تصمیمات کوچک عادت هایی در ما شکل می گیرد که چندان مورد پسندمان نیستند و به عبارتی عادت بد هستند. هر چه سعی می کنیم که این عادت ها را ترک کنیم نمی شود و همیشه درمانده ایم که چطوری باید این کار رو بکنیم. با من همراه باشید تا این موضوع را به صورت مفصل بررسی کنیم.

هموار به یاد داشته باشید که شما هیچ وقت نمی خواهید یک عادت را حذف کنید بلکه می خواهید آن را جایگزین کنید. حالا چرا این موضوع مهم است در ادامه توضیح های لازم رو می دهم. اگر بخواهیم دو دلیل اصلی ناموفق بودن در فرایند جایگزینی عادت را بگویم اولی استرس و بی حوصلگی است که به دلیل ایجاد رویه جدید به وجود می آید و دومین دلیل منفعت هایی است که انجام عادت از لحاظ احساسی و بیولوژیکی برای ما دارد و ترک آن نوعی تهدید برای مان به حساب می آید.

حال که می دانیم هر عادتی دلیل و چرایی دارد که سبب آن شده است برای یک عادت جدید با رفتار را بدون تغییر چرایی آن اصلاح کنید. یعنی چی؟ بزارید با یک مثال توضیح دهم. فرض کنیم من عادت سیگار کشیدن دارم. پس از مدتی بررسی متوجه می شوم که هر وقت می روم تو فضای سبز سیگار می کشم. روی این موضوع فک کردم و به این نتیجه رسیدم که چرایی واقعی من لذت بردن از فضای سبز بویژه رنگ سبز و بیرون قدم زدن است. حال می خواهم این عادت سیگار کشیدن را ترک کنم برای این موضوع بدون تغییر دلیل، فقط رفتار جدید را جایگزین می کنم. یعنی همیشه سر همون تایم میرم تو فضای سبز و به جای سیگار کشیدن نسکافه میزنم بر بدن. این یه مثال ساده از جایگزینی عادت بود.

برای افزایش آگاهی از اتفاق افتادن عادت در زندگی روزانه تان به موارد زیر توجه کنید:

  • چه زمانی این عادت رخ می دهد؟
  • چه تعداد رخ می دهد؟
  • کجا و در چه مکانی اتفاق می افتد؟
  • با چه کسانی هستید؟
  • چه محرک هایی باعث شروع شدنش می گردد؟

 

همواره به خاطر داشته باشید که اگر گند می زنید، غذای بد می خورید و هزار چیز دیگه، این باعث نمی شود که شما آدم بدی شوید. این شما را انسان می کند. خوش آمدید به جمع انسان ها…

حالا برای آن بتوانیم عادت خوب را جایگزین کنیم باید به موارد زیر دقت نمایید:

یک جانشین برای عادت بد انتخاب کنید.

محرک ها را تا جای ممکن کم کنید.

یک همراه الزامی پیدا کنید.

با افرادی که به سبک شما زندگی می کنند، همراه شوید.

موفقیت خود را تصویر سازی کنید.

نیاز نیست به شخص جدید تبدیل شوید، به خود قدیمیتان برگردید.

“شما نیاز ندارید که سیگار را ترک کنید، بلکه نیاز دارید به یک فرد غیر سیگاری تبدیل شوید”.

استفاده از کلمه “اما” برای غلبه کردن انرژی منفی self-talk

یادتان باشد که هدف شما، قضاوت کردن درباره خودتان نیست یا احساس گناهکاری و هر چیز دیگری، بلکه آگاهی از عادت ها و شیوه جایگزینی آن است.

 

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.