چطوری برنامه فروش شخصی تدوین کنیم؟

توسط

سال ۹۷ شروع شده است و هدفتون به عنوان یک فروشنده در این سال جدید چیه؟ چه چیزی می خواهید، بدست آورید؟ شاید جواب این سوال بدیهی باشد ولی عملی کردن آن واقعا کار راحتی نیست. آن هم برای فروشنده ای که درسازمانی کار می کند که خود سازمان هم نمی داند در سال جدید چه می خواهد و یا اینکه می دانند ولی به لایه های پایین تر سازمان این موضوع انتقال داده نمی شود و فقط در طول سال نق زدن هایشان از عدم تحقق اهداف را به فروشندگان تقدیم می کنند. این مشکل رو، من هم دارم و واقعا چیز طاقت فرسایی هست. برای همین اینکه بتونم این موضوع رو حداقل از سمت خودم حل کنم، یک برنامه شخصی فروش برای خودم طراحی کردم و از اون برای تحقق اهداف فروشم استفاده می کنم. در این برنامه شما همانند نوشتن یک برنامه کسب و کار شروع به نوشتن و جواب دادن به سوالاتی می کنید و این سوالات برای شما همانند راهنمایی عمل می کنند که بتوانید اهداف درآمدی خود را بهبود ببخشید.

یکی از دلایل اینکه چرا این مقاله رو براتون نوشتم تجربه بد خودم بود. چون تا حالا در سازمان هایی ایرانی که فروش سازمانی دارند، ندیدم برای بخش فروش نقشه راه خاصی داشته باشند و نیروهای فروش خودشان باید جورشان را بکشند. لذا برای اینکه بتوانید اهداف فروش خود را محقق سازید، باید در ۵ بخش اطلاعات مشخصی را گردآوری کنید تا به شما به انتخاب گزینه های درست کمک کند. این بخش ها شامل موارد زیر است:

۱- اهداف: چه چیزهایی می خواهید بدست آورید؟ در واقع شما باید مشخص کنید که عددهای فروش تان چی هست.

  • درآمد کل
  • درصد رشد
  • درصد سود
  • تعداد اکانت های جدید
  • فروش شبکه جدید
  • درآمد حاصل از اکانت های موجود
  • اهداف مشخص برای اکانت های خاص
  • اهداف درآمدی شخصی

۲- استراتژی : چطوری می خواهید آن را بدست آورید؟ شما باید روش های دستیابی به این عددها را نیز مشخص نمایید.

  • تمرکز بر روی اکانت خاصی که منجر به فروش بیشتر شود
  • کدام منطقه جغرافیایی، صنعت یا کانال که تمرکز شود، بیشتر نتیجه می دهد.
  • اکانت های جدید را چطوری به دست آورید.
  • چه ابزارها و استراتژی دارید.

۳- اقدامات: فعالیت های فروش مشخصی که شما متعهد انجام آن می شوید؟

  • تعداد ساعات کاری برای توسعه کسب و کار
  • تعداد تماس های خروجی
  • تعداد تماس های ورودی
  • تعداد جلسات کاری
  • تعداد محتواهای آموزشی برای بازارهدف
  • تعداد پروپوزال هایی که تحویل داده اید.

۴- موانع: چه مشکلات و چالش هایی در سر راه برای تخقق اهداف فروش است؟ به طور مثال:

  • دانش محصول
  • حمایت فروش
  • فقدان تکنولوژی
  • مدیریت حساب ها
  • مباحث شخصی
  • ارتباطات

۵- توسعه شخصی: برای رشد مهارت های شخصی و کاری خودتان چه برنامه ای دارید؟

  • سمینارها و کنفرانس هایی که باید حضور داشته باشید.
  • تعداد وبلاگ هایی که خوانده‌اید
  • آموزش های فنی که نیازدارید.
  • گسترش مهارت های نوشتاری
  • جستجوری منتور
  • مطالعه کتاب های حوزه فروش و همچنین حوزه کاریتان
  • گوش دادن به فایل های صوتی آموزشی.

خلاصه کردن یک برنامه کاربردی در این چاربخش خیلی سخته ولی سعیمو کردم که بهتون نشون بدم که در فروش چطوری می شه هدفگذاری های درست و قابل اعتبار برای شخص خودتان و یا تیم فروشتان ایجاد کنید.

 

ممکن است بپسندید

۲ نظر
  1. فرزانه گداز 2 سالپیش
    پاسخ

    با سلام و احترام
    خیلی کوتاه بود ولی خیلی خوب بود
    من مدیر بازرگانی یک شرکت تولیدکننده قطعات نفت و گاز هستم و دوست دارم یک برنامه بازاریابی مناسب برای خودم تهیه کنم اما چند وقته که دارم در جا می زنم و نمی تونم برنامه خوب و جامع و کاربردی تهیه کنم ، ممنون میشم اگر فرصتشو داشته باشید بهم کمک کنین.
    با تشکر
    فرزانه گداز

    • محمد حاتمی 2 سالپیش
      پاسخ

      سلام
      خیلی ممنون
      جتما سرکار گداز، خوشحال می شوم بتونم کمکی بکنم. از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۸۳۹۳۸۷۴ با من در تماس باشین

      با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.