پنج دلیل رهاکردن عادت های مثبت

توسط

از وقتی یادم می آید هر وقت اراده کرده ام که یک عادت خوب را در خودم ایجاد کنم در اکثر موارد با شکست همراه بودم به جز چند مورد!!! نمی دونم شما هم با هم چین مشکلی روبرو بوده اید یا نه؟ قصد کردید روزی نیم ساعت کتاب خوانید ولی نشده است؛ روزی نیم ساعت ورزش کنید نشده است؛ صبح ها زود بیدار شوید ولی نشده است و هزاران مورد دیگر. این روزها این موضوع دغدغه ذهنم شده است که چرا نمی توانیم عادت های خوبی را که با هزار آرزو و کلی اشتیاق شروع می کنیم بعد از مدتی به بوته فراموشی می سپاریم؟؟ تا حالا به این موضوع فکر کرده اید؟

برای رسیدن به جواب این سوال، مدتی است که درگیر شده ام و تمامی دلایل ناکامی در نهادینه سازی عادت هایم را نوشتم و آن ها را دسته بندی کردم. به نتیجه جالبی رسیدم. اما قبل از آن بیایید یکبار دیگر عادت را تعریف کنیم: عادت ها تصمیمات ساده و کوچکی هستند که ما می گیریم و در نتیجه یک سری اقداماتی که هر روز آن ها را انجام می دهیم.

با توجه به آنچه که بیان شد، می توانیم بگوییم که زندگی ما، تشکیل شده از مجموعه ای از عادت هاست. بر حسب دانشگاه دوک[۱] عادت ها بیش از ۴۰درصد رفتار روزانه ما را تشکیل می دهند. پس اینکه چرا به آن ها به توجه هستیم؟ با توجه به تجربه  و مطالعات خودم، در زیر پنج عامل را که موثر بر عدم جدی گرفتن عادت ها هستند، ذکر کرده ام:

  1. آسانی انجام دادنشان

تا حالا توجه کردین که انجام عادت ها چقدر ساده است. یک کتاب می خواهید بخوانید آن هم نیم ساعت راحته مگه نه و در مقابل انجام ندادنش هم راحته. در واقع همانطور که جیم ران می گه “کارهای کوچکی که باعث موفقیت می شوند،انجام دادنش راحت است در مقابل انجام ندادنش هم ساده است”.

این باعث می شود که شما اصلن متوجه نشوید که با انجام ندادن آن، ضرری می کنی زیرا در هر دوصورت کار فعل ساده ای انجام داده اید.

۲- نتایج نامشهود

عادت ها چون نتیجه تصمیمات ساده و کوچک هستند، منجر به نتایج ملموس نمی شوند. در واقع ما باید مدت طولانی یک عادت را تکرار کنیم تا به نتیجه مورد نظر برسیم و این یعنی باید زمانی طولانی صبر کنیم. مشکل بزرگی که انسان های عصر حاضر به آن دچار هستند. در واقع زمانی نتیجه کار را می بینیم، که کار واقعی خیلی وقت پیش صورت گرفته است.

یعنی ما باید عادت ها را آنقدر تکرار کنیم و دل به نتیجه نبندیم زیرا نتیجه آن ها زمانی اتفاق می افتد که اصلن انتظار نداریم!!!

۳- ناچیز شمردنشان

می گویند به هر چیزی بی احترامی کنی، نتیجه اش را می بینی. ناچیزشمردن عادت ها نوعی بی احترامی به آن هاست. زیرا نتیجه عادت ها در گرو تکرار آن ها است و وقتی آن ها را تکرار نکنیم نتیجه ای نمی بینیم. در واقع چون این عادت ها کوچک هستند ناچیز می شماریمشان و از جدی گرفتن آن ها غفلت می کنیم.

بزارید یک مثال درباره خودم بزنم. مدتی طولانی است که تصیم گرفته ام صبح ها ساعت ۶:۳۰ بیدار شوم در طول پنج روز اول هفته این کار می کردم ولی در طول دو روز آخر بیخیال این موضوع می شدم. نتیجه اینکه هنوز نتوانستم بعد از دو سال این عادت را در خودم نهادینه کنم، به همین سادگی!! در واقع مثل این می مونه که دارید با یک سطل از چاهی آب می کشید تا یک متری لبه چاه سطل رسیده بعد یک دفعه بدون هیچ دلیلی برای یک لحظه گوش تون رو می خارید فقط چند ثانیه ؛ حالا یه سوال داشتم آیا سطل در همان فاصله قبلی است؟! مطمئنن نیست و این حکایت این روزهای ماست.

۴- رویا نداریم

رویا چیزیه که به شما نشان می دهد که چه کاری باید بکنید. در واقع مثل یک ژیرسکوب می مونه و شما رو به جایی که باید بروید راهنمایی می کنه. اما خیلی از ماها رویا نداریم پس نمی دانیم به کجا باید برویم و در نهایت اینکه هیچ دلیلی نداریم که در انتخاب های ساده و کوچک خود دقت ورزیم تا یک عادت خوب را در خود نهادینه و تکرار کنیم.

۵- به دنبال نتیجه ایم نه خروجی.

عاملی دیگر که به باید آن را در نظر گرفت، نگرش کوتاه مدت ماست. اصلن نمی توانیم بلندمدت فکر کنیم و صبر کنیم و سریعا به دنبال نتیجه هستیم و به خروجی توجه نمی کنیم. زیرا خروجی ماحصل یک فرآیند بلندمدت است.نتیجه این می شود که عادت ها را برای مدت طولانی نمی توانیم انجام دهیم زیرا نتایج آن را نمی بینیم. پس رهایشان می کنیم.

برتری خفیف

اما این که ما این عادت ها را جدی نمی گیریم و رهایشان می کنیم در بلند مدت باعث چه می شوند را جف اولسون[۲] در کتاب خود به نام برتری خفیف[۳]  به خوبی نشان داده است. همانطور در شکل زیر می بینید انجام دادن یا ندادن عادت ها در بلندت مدت هم می تواند باعث اوج گرفتن و هم باعث سقوط شما شود.

 

 

در واقع عادت های ما همانند یک معجزه زمانی اثر خود را نشان می دهند که ما اصلن انتظار آن را نداریم. به تمامی دوستان پیشنهاد میکنم این کتاب را تهیه کنند و مطالعه نمایند زیرا به درک آن ها از اثرگذاری عادت ها در زندگی بسیار کمک می کند.

 

 

[۱] Duke University

[۲] Jeff Olson

[۳] The Slight Edge

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.