مهندسی جملات آغازین در تماس تلفنی

توسط

همانطور که قبلا هم دربارش صحبت نمودیم، یکی از مهارت های هر فروشنده سازمانی، تماس تلفنی است. در واقع استفاده از تلفن نقش مهمی در پر کردن قیف فروش سازمانی شما دارد. پس شما باید بتوانید که بهترین استفاده را از این ابزار داشته باشید. با توجه به اینکه شما در تماس تلفنی، در واقع در حال صحبت کردن هستید. پس اولین کار برای افزایش کارایی این است که کلمات مناسب را برای مکالمه انتخاب کنید و در واقع گفتگو را براساس جملات مناسب شروع کنید تا به هدف خود برسید.

یه نکته مهمی که باید همیشه به خاطر بسپارید، افراد همیشه دوست دارند که جملات خوشحال کننده بشنوند. یعنی  دوست دارند که چیزی بشنوند که براشون نفعی به همراه داشته باشد. حالا کابرد این در تماس تلفنی چی می تونه باشه؟ شما باید در جملاتی که استفاده می کنید از منافعی که مشتری از کابرد محصول شما می برد، استفاده نمایید. قبلا هم در این باره صحبت کرده بوده ایم که مشتری به دنبال سه فایده اساسی است: افزایش درآمد، کاهش هزینه و افزایش بهره وری. پس شما به عنوان یک فروشنده باید جملات خود را طوری بسازید که نشان دهد:

  • مشتری چطوری می تواند پولش رو زیاد کنه. در واقع کیه که از پول بدش بیاد.
  • مشتری چطوری می تواند پول کمتری خرج کند و این بدان معنی است که درد کمتری را حس می کند( شما اگر پولی بدست بیارید، یک واحد خوشحال می شوید و اگر همان پول را از دست بدهید، دو واحد درد می کشید).
  • مشتری چطوری می تونه با همین هزینه کنونیش، درآمدش رو ببره بالا؛ در واقع چطوری می تونه فرآیندهای کنونیش رو بهبود بده تا کارایی و اثربخشی افزایش پیدا کنه.

حالا که متوجه شدیم، مشتری به دنبال چه چیزی است، شما به عنوان یک فروشنده حرفه ای باید جملات آغازین خودتان را بر اساس این سه منفعت طراحی کنید. پس باید بتوانیم افعال و اسامی که با هم بکار می روند را شناسایی کرده و در جملات خود برای جلب توجه مشتری به کار برید. به این نکته توجه کنید که شما باید همزمان نشان دهید که چه چیزی را کاهش و چه چیزی را افزایش می دهید.در زیر برای راهنمایی برخی از این افعال و جملات آمده است:

  • چالش ها (اسامی با نتیجه منفی) را کم کردن (افعال کاهنده) که درنتیجه باعث لذت بردن (افعال گسترش دهنده) از وضعیت موجود (اسامی با نتیجه موجود) می شود.
  • دردسرهای فلان(اسامی با نتیجه منفی) را کمتر شوند (افعال کاهنده) تا فروش (اسامی با نتیجه موجود) بهبود یابد (افعال گسترش دهنده).
  • هزینه (اسامی با نتیجه منفی) را کاهش دادن(افعال کاهنده) تا بازدهی (اسامی با نتیجه موجود) به حداکثر برسد(افعال گسترش دهنده).

این ها جملات مثالی هستند که به شما کمک می کنند، جملات جذاب برای شنونده بسازید. هواستان باشد این ها مثال هستند تا شما آشنا شوید و اگر خواستید استفاده نمایید، باید آن ها را تکمیل کنید.

ممکن است بپسندید

۳ نظر
  1. نگار 5 ماهپیش
    پاسخ

    ممنون مطلب خوبی بود

  2. مرتضی 5 ماهپیش
    پاسخ

    آقا ممد اینا خیلی سخته می گی،راحتره شو بگو 🙂

    • محمد حاتمی 3 ماهپیش
      پاسخ

      اگه پیدا کردم حتما باهاتون به اشتراک میزارم

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.