شش شخصیتی که در جلسات فروش با آن ها روبرو می شوید؟

توسط

فروش یعنی ارتباط با آدم های مختلف به طوریکه بتوانید آن چیزی که آن ها به دنبال آن هستند، پیدا کنید و در اختیارشان قرار دهید. اگر شما همین یک عمل را به خوبی انجام دهید، فرآیند فروش خود به خود به جلو راننده می شود. اما نکته اینجاست که در عالم واقعی به این سادگی که گفتیم رویدادها رخ نمی دهد. به عبارتی وقتی شما وارد مجموعه ای می شوید با افراد مختلف روبرو هستید که هر یک ویژگی های خود را دارند. این باعث می شود که این ارتباط با این افراد بسیار سخت و از طرفی چون نمی توانید در همان لحظه آن ها را دسته بندی کنید با مشکلات عدیده ای روبرو می شوید. مشکلاتی که ممکن است باعث شکست شما در فروش شود و شما را از دست یابی به خواسته هایتان منع کند.

با توجه به اینکه این موضوع بسیار مهم است که ما به عنوان یک فروشنده حرفه ای باید بتوانیم فروشنده ها را از روی شخصیت و خیلی موارد دیگر در یک دسته بندی قرار دهیم تا بتوانیم راحت تر تصمیم بگیریم که با این افراد به چه شیوه ای رفتار کرده و منفعت آن ها را در پیشنهاد خود نشان دهیم. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله شما جواب سوالات زیر را پیدا می کنید:

  1. پنج نوع شخصیت معروف کدامند؟
  2. شش نوع شخصیتی که در فروش روبرو می شوید، کدامند؟
  3. چگونه با این تیپ های شخصیت شاسی رفتار کنید؟

پنج تیپ شخصیتی

درباره تیپ های شخصیت شناسی مدل ها و مقالات بسیار زیادی است که تمام آن ها کابردی و مفید هستند. با توجه به تجربه خودم، در اینجا من مدلی از شخصیتی شناسی را بیان می کنم که خیلی ساده و کاربردی است و به راحتی می توانید به خاطر بسپارید. این مدل معروف شخصیت شناسی بر اساس اشکال هندسی است؛ یعنی چی؟! بر حسب تحقیقات این مدل افراد در چهار دسته قرار می گیرند:

  • دایره : اشخاصی که اهل دل هستند. باحوصله و خونگرم هستند و خیلی عجله در انجام امور ندارند.
  • مربع: افرادی که منظم هستند و همه چیز را رعایت می کنند. به نظم اهمیت می دهند و آرام هستند.
  • مثلث: افراد تک رو که خیلی نتیجه گرا هستند. پرانرژی و لی در راستای منافع شخصی خودشان.
  • مستطیل: ترکیبی از مربع و مثلث هستند. این افراد ادعای رهبر دارند و جمعیت شان هم کم است.
  • اس ها: این تیپ پرانرژی و پر شور هستند. خیلی این ور و اون ور می روند. نظم ندارند.

اگر به این تیپ ها با دقت بیشتری توجه کنید، می بینید که در اطراف شما این افراد وجود دارد و می توانید به آن ها دسته بندی بدهید. این دسته بندی کمک می کند که شما با انواع تیپ های شخصیت شناسی بیشتر آشنا شوید. البته لازم به ذکر مدل های معروف تر هم مانند انگرام و MBTI هستند که آشنایی با آن ها می تواند به توانایی شما برای دسته بندی شخصیت افراد کمک به سزایی کند.

شش شخصیتی که در فروش با آن روبرو می شوید؟

شما به عنوان یک فروشند همواره در تلاش هستید که بتوانید محصول خود را به فروش برسانید و پیش شرط این تلاش هم این است که بتوانید افراد مختلف را بشناسید تا به بهترین شیوه با آن ها ارتباط بگیرید. با توجه به این تفاسیر در جلسات فروش شما ممکن است که با یکی از شخصیت های زیر روبرو شوید.

  • خلاق باشی: این تیپ بسیار علاقمند به کارهای جدید هست و هر چیز جدیدی برایش انگیزه به ارمغان می آورد. به شما کمک می کند که به منبع اصلی تصمیم گیری نزدیک شوید. فقط نکته مهم در این است که شما باید دقت کنید مالکیت ایده را به او واگذار کنید و هرگز جلو او سعی نکنید که خودی نشان دهید.

  • مهاجم نوک : این شخصیت در واقع همان شخصیت مثلثی است، شما باید کمک کنید که او برنده شود و نشان دهید که محصول شما چگونه به او کمک می کند که برنده شود.
  • بازیساز: این ادم بسیار اهل دل و خوش گفتگو است. محل اطلاعات است و بسیار می تواند به شما کمک کند که رو به جلو بروید. برای همین باید هواستان به او باشد اگر خوشش بیاید تا ته فروش، خودش همه کارها را می کند.
  • شکاک: به همه چی شک دارد و باید مطمئن شود و اگر اطمینان او را به دست بیاورید که خیلی راحت فروش انجام می شود. برای این آدم باید از کارهای قبلی که انجام شده است، مثال فراوان بزنید.
  • بورس باز: وای به حالتون اگه گیز همچین فردی بیفتید. اهل تجزیه و تحلیل هست و همه چی رو سبک و سنگین می کنه. یه جورایی خساست زیاد داره و معمولا خیلی سخت چیزهای جدید رو قبول می کنه.
  • راضیه : این تیپ افراد می خوان همه افراد رو درگیر موضوع و رضایتشون رو بگیرن و واقعا فروختن به این ها سخت هست مگر اینکه همواره آن ها را متعهد به انجام کاری که خود می دانید درست است بنمایید؛ وگرنه قید فروش را بزنید و سراغ فرد دیگری بروید.

در کتاب insight selling به تفسیر در اینباره نوشته است.حالا با توجه به مطالبی که تاکنون گفته شد، شما باید در جلسات فروش سعی کنید بدانید که افراد از چه تیپی هستند و سریع آن ها را دسته بندی کنید و با توجه به آن، اقدام های بعدی را انجام دهید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با من در تماس باشید.

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.