بازاریابی لینکدین

توسط

با پیشرفت ابزارهای IT کار بازاریابی و فروش هدفمند برای سازمان ها و افراد راحت تر شده است. یکی از این ابزارها، رسانه های اجتماعی است. پلتفرم هایی که با رویکردهای مختلف توسعه داده شده و هر کدام به دنبال اهداف متفاوت و گوناگونی هستند. در واقع می توانیم بگیم که رسانه های اجتماعی دو کارکرد بسیار مهم برای سازمان ها دارند: افزایش آگاهی از برند و تاثیر بر فرآیند انتخاب خریدار. این دو عامل باعث می شه که به راحتی از آن ها نتونیم بگذریم. قبلا در این مقاله به طور مفصل درباره فرآیند استفاده از رسانه های اجتماعی نوشتم و از بیان توضیحات اولیه خوداری می کنم و اگر علاقمند هستید می تونید به اون مراجعه کنید. در این مقاله قصد دارم درباره یکی از بهترین پلتفرم های اجتماعی برای سازمان ها و متخصصین اجتماعی، یعنی لینکدین بنویسم. مطمئنا شما با این پلتفرم آشنا هستید و حتی ممکنه عضوش باشید که می دونید ما ایرانیا نتونستیم اونجور، که باید از این شبکه اجتماعی استفاده کنیم.

قبلا در مقاله ای درباره یکی از متدلوژی های بازاریابی سازمانی، یعنی بازاریابی ۱۰۰ نوشتم و در اون مقاله اشاره به این موضوع داشتم که باید مخاطبان و مشتریان بالقوه خود را آموزش دهیم و برای این منظور از ابزارهای مختلف استفاده کنیم. یکی از این ابزارها می تواند شبکه های اجتماعی و به عبارتی لینکدین باشد. در واقع رویکرد استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، آموزش و آگاهی دادن به مخاطبان هدف است که می توان با اجرای آن اهداف سازمان را تحقق داد و سوالی که این جا مطرح است لیندکین کجا قرار دارد؟

تحقیقات زیادی نشان داده است که لینکدین روز به روز در حال بهبود جایگاه خود نزد سازمان ها و بازاریابان است و یکی از اصلی ترین پلتفرم هایی است که افراد برای جستجوی تخصص به آن رجوع می کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به اینجا مراجعه کنید. نکته ای که اینجا مطرح است شاید بگیم بابا این اطلاعات مال خارجی هاست و ایرانی ها اینطوری نیستند ولی این رو به خاطر بسپارید از لحاظ بلوغ استفاده از لینکدین ما هنوز در اول راهیم و در چند سال آتی این موضوع بسیار حیاتی خواهد شد.

لینکدین چطوری به ما کمک می کنه؟

جواب به این سوال بسیار مهم است، چون نشان می دهد که چطوری باید از این ابزار برای موفقیت سازمان خود استفاده کنیم. برای جواب به این سوال، من شش تا هدف رو شناسایی کردم که شما باید آن ها را الگوی استفاده خود از لینکدین داشته باشید که عبارتند از:

  1. ساختن برند
  2. شناخته شدن به عنوان یک متخصص
  3. انتشار محتوا
  4. تولید سرنخ
  5. فرصتهای همکاری
  6. بررسی صنعت

نکات کلیدی در استفاده از لینکدین

لینکدین همانند دیگر شبکه های اجتماعی، دارای ساختار مشابهی است که شما باید با عضویت در آن و تکمیل آن ها خود را به خوبی نشان دهید. مطمئنا شما با این فرآیند آشنا هستید و من زیاد وارد جزئیات نمی شوم. تنها نکته ای که اینجا مطرحه، نوع استفاده از لینکدین است؛ یعنی شما می خواهید برای خودتان استفاده کنید یا سازمان تان. با توجه به اینکه مفهوم کار فرقی نمی کند. ابتدا نکاتی را برایتان می گم که رعایت آن ها به شما کمک می کنه به خوبی دیده شوید (در هر دو حالت):

  1. عکس پروفایل حتما داشته باشید.
  2. عکس بک گراند حتما مرتبط به صنعت و کارتان باشد.
  3. در بخش خلاصه ما، حتما خلاصه ای بنویسد که چه ارزش افزوده ای ایجاد می کنید.
  4. با افرادی که مرتبط با کسب و کارتان هستند ارتباط بگیرید.
  5. متن درخواست ارتباط را شخصی کنید.
  6. محتوای مرتبط تولید کنید.
  7. سعی کنید با درج کامنت و نظر خود در موضوعات مرتبط دیده شوید.
  8. اگر گروه مرتبط وجود دارد، عضو شوید و فعال باشید.
  9. سعی کنید اطلاعات دقیق از صنعت خود منتشر نمایید.
  10. تداوم و حوصله داشته باشید. این شبکه سخت جونه

شاید بتوان در اینجا به نوشته کوتاهی درباره لینکدین توسط خانم یزدان بخش تحت عنوان “لینکدین رو جدی نگیریم؟!! ” اشاره کرد، که راهنمای خوبی برای حضور افراد در شبکه لینکدین است:

“لینکدین شبکه ی اجتماعی برای متخصصینه، نگاه به پست هایی که  توش شعر و گل و بلبل هست نندازید، اینها یه روی قضیه ست. فقط یه نگاه به اشخاصی که اینجا هستند بندازید، مدیران برجسته ی شرکت ها ، متخصصین تحصیل کرده و مجرب،  کسانی که برای اینکه دو دقیقه باهاشون صحبت کنی باید از دو هفته پیش وقت بگیری، ولی می بینی که اونها در اینجا حضور فعال دارند اگر کمبود پست های تخصصی می بینید، اشخاصی رو فالو کنید که پست های کاری می گذارند، تعدادشون رو به رشده، دوستاتون رو زیر پست هاشون تگ کنید و خودتون هم دست به کار بشید به این نگاه نکنید که لایک و کامنت هاتون کمه، به تعداد ویویی که هر پست میخوره نگاه کنید. چند روز پیش یکی از فالوورام با من تماس گرفته بود و در مورد استخدام یک مدیر محتوا ازم مشاوره گرفت. ولی برام جالب بود می دونید چرا؟چون این دوستمون پست های من رو میخوند و به من گفت: من می دونم که پیدا کردن چنین شخصی نیاز به کار ویژه ای داره، چون توی پست هاتون به شمه هایی از خصوصیات شخصیتی و توانمندی هاش اشاره کردید ولی نکته ش برام این بود که این  دوست عزیز حتی یه بارم یک پست من رو لایک نکرده یا کامنت نگذاشته بود ولی من و کارم رو می شناخت. و حالا که یک مدیر محتوا نیاز دارند یاد من افتاده بود … و در مورد کارکرد محتوا از من می پرسند بذارید روراست بهتون بگم که محتوا یک قدرته فقط باید در جای درست و در زمان درست قرارداده بشه  مشتری خودش پیداش میشه.”

راهکار عملیاتی حضور در لینکدین برای سازمان ها

مهم ترین موضوع برای سازمان ها اینه که چطوری باید در این شبکه حضور داشته باشن. در اینجا درباره حضور در شبکه های اجتماعی گفتم که شما باید Action Plan اختصاصی برای هر شبکه داشته باشید. بنابراین در اولین اقدام باید برنامه عملیاتی خود را برای لینکدین طراحی و مشخص کنید. شاید این کار در ابتدا سخت باشد ولی همانقدر که شروع نمایید همه چی روبراه خواهد شد. اگر در اینترنت سرچی بزنید با اطلاعات زیادی در این زمینه آشنا می شوید که می تواند مفید باشد. با توجه به هدف این مقاله من سه فایل رو بهتون معرفی می کنم که برای شروع می تونید مطالعه کنید. هر فایل هدف خاصی دارد که در مجموعه بر اساس آن ها می توانید یک برنامه بازاریابی عملیاتی خوب برای لینکدین بنویسید:


 

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.